Dela sidan:

I augusti gick SAS ut i mediebyråpitch. Man avslutade ett längre samarbete med Mediacom och genomförde upphandlingen i samband med en höst som präglats av konkurshot och svarta rubriker.

För att undvika konkurs kommer SAS att sälja sin markorganisation med 5 000 anställda. Bolaget har också säkrat ett lånelöfte från staten på 749 miljoner kronor och 6000 tjänster ska bort från företaget. 800 jobb försvinner bara i Sverige. Detta när SAS ska spara 3 miljarder kronor.

Under de sju år som marknadschefen Ulf Hermasson-Samell har jobbat på flygbolaget har Mediacom varit deras mediebyrå. Men som ett led i deras lönsamhetsstrategi 4Excellence såg de över avtalet efter sommaren.

– Det handlar dels om att spara pengar, och dels att säkerställa att vi optimerar vår investering på bästa sätt. Mediacom är med i den här processen, och vi gör den tillsammans med vår inköpsavdelning, sade SAS marknadschef Ulf Hermansson-Samell till Resumé i augusti.

Nu står det klart att flygbolaget väljer Tre Kronor som ny mediebyrå.

– Det har varit en oerhört lång pitch under många månader. Det känns jättekul, säger Niclas Fröberg, vd på Tre Kronor till Resumé.

Vad blir det viktigast?
– Att samordna kommunikationen med CP+B Europe och ta tag i planerna som ligger för 2013 och framåt.

Varför vann ni uppdraget?
– Det får du fråga Ulf Hermansson-Samell. Jag hoppas att vår kunskap och passion avgjorde.



Dela sidan: