Dela sidan:

Krissiffror. Decembersiffrorna från Almega, Svensk Handel och Svenskt Näringsliv vittnar om ett 2013 som kommer att bli tuffare än krisåret 2012.

Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för fjärde kvartalet bar namnet "Miljongapet". Deras prognos för BNP-tillväxten under 2013 skrevs här ner till 0,3 procent.

– Export till Europa minskar kraftigt till följd av de åstramningar som många länder nu genomför för att komma till bukt med en skenande statsskuld. Industrin är först ut med omfattande varsel men detta sprider sig nu till de inhemska sektorerna när hushållens oro för arbetslöshet ökar, sade Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv i samband med rapporten.

Samtidigt visade Almegas tjänsteindikator att sysselsättningen minskar i hela den privata tjänstesektorn under 2013. I Svensk Handels "Handelsbarometern" för december hade handlarnas framtidstro sjunkit kraftigt och framtidsindikatorn landade på minus 23. Detta sedan tilltron till både försäljningsutveckling och sysselsättning hade sjunkit.

– De senaste analyserna som har kommit så som Claes Collins rapport och Marknadschefsindex visar att ingenting kommer som en överraskning. Det är en utveckling vi har sett sedan Q2 2011, säger Komms vd Jessica Bjurström till Resumé.

Vad tror du präglar era medlemmar just nu?
– Jag tror att de flesta väntar på besked från kunden. Man vet inte om de kommer att gasa eller bromsa. De gäller att ha en transparent dialog med kunden.  Alla är avvaktande i väntan på den stora rösten. Vd:n väntar på styrelsens beslut och vår bransch på vdn:s marknadsföringsbudget.


Hur väl rustade står sig reklambyårerna inför 2013?
– Jag tror att de flesta av våra medlemmar står sig bra rustade. Det viktiga är att inte fylla upp med nya fasta kostnader och många har gått ned i bemanning inför den kommande utvecklingen, säger Jessica Bjurström och tillägger:

– Det farligaste vi kan göra just nu är att tala i svarta rubriker. Denna spiral är tydligare än någonsin och profetian riskerar att bli en sanning om den upprepas i alltför stor utsträckning gentemot konsumenterna.

Även Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer tror på ett tuffare 2013 för reklammarknaden. Han har svårt att sia när det kan bli tal om en vändning:
– Det är svårt att säga när det vändet, men mycket talar för att 2013 kommer att bli ett tuffare år för många papperstidningar, dagspress likväl som tidskrifter, och byråer jämfört med 2012.

Hur har du märkt av det här bland era medlemmar?
– Naturligtvis avspeglar det rådande konjunkturläget i hur våra medlemmar agerar. Bland annat i ökat försiktighet. Men då en så pass stor del av våra medlemmar är stora företag som inte kan slå av på takten allt för mycket i sitt kommunikationsarbete så har vi hitintills inte märkt alltför negativa signaler.

Samtidigt tror Anders Ericson att många av annonsörerna avser att fortsätta investera i köpta kanaler. I en undersökning som Sveriges Annonsörer nyligen genomförde bland medlemmarna uppgav närmare 80 procent att de avsåg att behålla sina mediebudgetar alternativt öka dessa under 2013.

– Det är ju också ett välkänt faktum att företag som behåller eller ökar sina investeringar i marknadskommunikation under sämre tider får en bättre hävstånd den dagen konjunkturen vänder. Det rådande konjunkturläget har bl a resulterat i ett högtryck vad avser byråbyten,  detta gäller såväl reklam- som mediebyråer. Det var länge sedan vår byråvalsrådgivare, Max Apéria, hade en så stor efterfrågan som det har varit under det senaste halvåret.

 
Hur går snacket, vad är man mest orolig för?
– Det främsta oron är att ingen vet hur allvarlig den rådande konjunkturen kommer att bli samt när det slutligen kommer att släppa sitt grepp.

Vad krävs för att utvecklingen ska vända?
– Det är många faktorer som måste rättas till. I skrivande stund befinner jag mig i Italien och situationen här i södra Europa är som bekant betydligt allvarligare än i norra. Eurokrisen är en överskuggande faktor. Liksom USA:s ökande statskult. Detta har drabbat den svenska exporten då efterfrågan kraftigt avtagit. Den relativt starka kronan, som är ett resultat av bland annat eurokrisen, gynnar inte heller den svenska exportindustrin. Det är viktigt att komma ihåg att det främst är länder som är i kris snarare än företagen i dessa länder.

Hur väl står reklammarknaden rustad inför utvecklingen?
– Det beror på vad som menas med "reklammarknaden". Många av våra medlemsföretag har fått större krav på ytterligare effektiviseringar och besparingar men får ändå sägas vara väl rustade för tuffare tider. Vad byråerna beträffar brukar många ha en alltför låg soliditet. Vilket naturligtvis är ett problem i sämre tider. Många medier, främst de tryckta, tappar såväl upplagor som annonsörer och kommer att få känna av de allt hårdare ekonomiska klimatet.



Dela sidan: