Dela sidan:

I helgen gick Björn Lindgren, Rebecka Carlsson och Hanna Lidström vid Grön Ungdom ut på DN Debatt med att man vill avskaffa reklam i kollektivtrafiken i Stockholm.

Trion menade bland annat att det blir svårare att ignorera reklamen samtidigt som den för med sig liten nytta, att den bidrar till negativa uppfattningar om våra kroppsideal och att den endast står för 2 procent av SL:s intäkter:
”Man kan med andra ord säga att vi idag säljer ut våra sinnen extremt billigt.”, skriver trion.

Sveriges Annonsörer med vd Anders Ericson i spetsen gick idag ut på DN Debatt och bemötte kritiken mot reklamen i kollektivtrafiken.

Han menar att det finns fem goda skäl att behålla densamma.
Så här inleder han:
”Oj, man riktigt känner 70-talsvindarna i nacken. Men låt mig ändå försöka erbjuda ett annat, förhoppningsvis mer sansat sätt att se på saken."

Han menar att reklamen skapar företagande som i sin tur bidrar till människors försörjning och välstånd.

Han anser också att det inte alltid är rätt att låta politiker bestämma vilka produkter och tjänster som ska få finnas:
”Om en politiker ändå vill förbjuda en produkt för att man anser den vara allmänfarlig eller skadlig borde han eller hon ta upp den frågan i riksdagen.”, skriver Anders Ericson.

Han tycker också, i likhet med då Resumé talade med Clear Channel och JC Decaux i frågan, att stockholmarna ska vara glada för bidraget på 245 miljoner kronor som annonsörer årligen betalar in till SL och som: ”annars skulle läggas på biljettpriser och landstingsskatt.”

Han påpekar också att bolagen erbjuder renhållning och service av hållplatser, vilket i sin tur minskar kostnaderna för skattebetalare.
I sitt fjärde skäl delar han visserligen Grön Ungdoms uppfattning om att det finns bra och dålig reklam, men påpekar att det är just därför som man har Reklamombudsmannen. Det vill säga för att jaga dåligt reklam med ”blåslampa”.

Som ett sista, och därmed femt skäl, påpekar han att såväl Sveriges Annonsörer som Reklamombudsmannen bedriver en omfattande utbildningsverksamhet för att uppmuntra och stödja god reklam.

Då Resumé talade med partiets trafikpolitiska talesperson i Stockholm, Yvonne Blombäck, tidigare i veckan framgick att hon visserligen vill minimera reklamen i tunnelbanan, men att hon tycker att det räcker med att få bort stora affischer vid stationerna.



Dela sidan: