Dela sidan:

Precis innan jul skickade Svenska Spel ut sin stora reklambyråupphandling som en present till hela Byråsverige. Det är flera olika delar som ska upphandlas då bolagets marknadsföring sköts inom fyra områden med respektive marknadsavdelning. Därför är upphandlingen uppdelad i fyra anbudsområden. Dessa är:

#Nummerspel
#Sportspel
#Lotter
#Modervarumärket, Casino Cosmopol, Vegas samt produkterna Poker och Bingo.

Det totala kontraktsvärdet för de fyra områdena ligger på mellan 130 och 140 miljoner kronor, enligt Michael Hellström på Svenska Spel som sköter pitchen. Kontrakten som erbjuds sträcker sig över två år, med en möjlig förlängning på ytterligare två år.

I dag arbetar Svenska Spel med King (Triss, Lotto), Masscreation (Stryktipset) och TBWA (Oddset) på reklambyråsidan. De riskerar nu att tappa sina uppdrag. Men eftersom det är en offentlig upphandling har de alla chanser att lämna konkurrenskraftiga anbud.

Resumé har tidigare berättat om hur Svenska Spel sedan tre år tillbaka tvingas konkurrensutsätta samtliga inköp genom offentliga upphandlingar. Detta efter en rättstvist om en upphandling av datanätverk som ledde till en fällande dom.

Sista dag att lämna anbud är den 29 januari. Innan sommaren räknar bolaget med att ha valt nya byråer. 



Dela sidan: