Dela sidan:

De svenska skivbolagen har länge klagat över hur fildeningen gör det svårare ekonomiskt, men nu visar en ny Ifpi-rapport att skivbolagen gör sitt bästa år sedan 2005.

De svenska skivbolagens försäljning växte med 14 procent till 944 miljoner kronor. Ökningen kommer så gott som enbart från strömmande musik, vilken står för två tredjedelar av skivbolagens totala intäkter eller 541 miljoner kronor.  Här står Spotify för så gott som hela ökningen.

Ifpi-rapporten visar också att alla typer av traditionell musikförsäljning har minskat under det gångna året – fysiska singlar föll med 17 procent, album med 15 procent och musikvideos med 15 procent.

Ludvig Werner, vd för Ifpi är glad, men inte fullt ut:
– Det är ett kvitto på att fler konsumenter än på mycket länge betalar för sin musikkonsumtion. Men förra årets siffror är fortfarande betydligt lägre än de siffror vi hade för tio år sedan, säger han till DN.

Svenska skivbolag sålde för 1 554 miljoner kronor 2002.



Dela sidan: