Dela sidan:

Trött på reklam? Så löd budskapet bakom Sveriges Annonsörers kampanj förra året. Kampanjen var signerad Forsman & Bodenfors.

Den som bäst kunde motivera varför man ville ha en reklampaus skulle vinna en resa till Nordkorea.

Kampanjen fick dock mycket kritik.

Sveriges Annonsörer håller dock vad man lovar. I mitten på april åker vd Anders Ericson iväg med Anders Högmark till Nordkorea.

Anders Ericson ser med spänning fram emot resan:
– Vi åker i grupp med massa andra turister som vi inte känner, säger han.

Korrespondenten Caroline Sazlinger har i sin bok Hälsningar från Ondskans axelmakter bland annat beskrivit sina upplevelser i Nordkorea. Hon hamnar på ett minst sagt speciellt hotell där det knappt bor någon och där Stasi-känslan är överhängande?
– Vi ska bo på samma hotell. Jag tror faktiskt inte att det finns så många andra hotell för turister att välja mellan, säger Anders Ericson.

Bakgrunden till kampanjen är att Sverige annonsörer ville påminna reklamtrötta svenskar om varför reklamen är viktig.
En rapport från Sveriges Annonsörer och Novus visade bland annat över hälften av svenskarna säger att de är ganska eller mycket negativt inställda till reklam.

Hur ser du på kritiken kring kampanjen?
– Ja, det blev ju i alla fall omdiskuterat. Kampanjen togs ju även upp i Ring P1 och vi ville ju skapa en reaktion. Sedan var det många som tyckte att den var bra också, säger Anders Ericson.

Sveriges Annonsörer fick in 1 200 bidrag med motiveringar för en reklampaus.

Anders Högmark vann. Han är för närvarande pappaledig, men jobbar för Sydsvenskans bemanningsföretag Kompetens i Skåne. Han var redaktionell medarbetare innan sin pappaledighet.

Men snart blir det Nordkorea som gäller ihop med en kompis -resan var för två:
– Jag tycker verkligen att det var en kampanj som man reagerade på. Jag trodde också att det var ett skämt innan jag hade läst igenom hela annonsen, säger han.

Hans vinnande bidrag bestod av ett rim: ”Jag behöver en paus från flyers, radioskval och reklamkanaler. Så jobbigt att välja i detta kaos av rakblad, pensionsbolag och vårdcentraler. Så förlåt mig, men välj nu åt mig. Kläder, mat och stil. Jag är så trött på annonsens nonsens. Ta mig härifrån. Jag vill dansa utan neon. Men bara så att jag har fattat det rätt. Det är väl en tur- och returbiljett?”

Hur tror du att Nordkorea-resan påverkar din syn på reklam? Tror du att du blir omvänd?
– Tävlingens förutsättning var ju att motivera en reklampaus. Jag är egentligen ingen principiell motståndare till reklam, säger Anders Högmark.

Han uppger att han än så länge inte har fått så mycket information från Sveriges Annonsörer om resan. Han vet i alla fall att han är borta mellan den 28 april till den 6 maj.

Hur ser du på kritiken mot deras kampanj?
– Jag tycker som sagt att det var en kampanj som stack ut i jämförelse med mycket annat som jag har sett. För att lyckas måste man ju ta lite annorlunda grepp, säger Anders Högmark.

Sao Paolo i Brasilien är reklamfritt sedan flera år tillbaka. Hade du föredragit det framför Nordkorea?
– Jag vann en resa till Nordkorea, men det är ju klart att det aldrig hade varit fel att få åka till Sao Paolo. Jag tycker samtidigt att det är kul att Sveriges Annonsörer håller vad man lovar, säger Anders Högmark.

Har du drömt om att åka till Nordkorea?
– Nej, jag skulle aldrig ha valt att åka dit på egen hand, säger Anders Högmark.



Dela sidan: