Dela sidan:

Universal menar att kampanjen är unik på många sätt.  Dels för att ingen har gjort utomhusreklam för en Spotify-spellista förut, dels för att det handlar om en musikgenre som tidigare ansågs död.  Men kanske allra mest för att kampanjen riktar sig förortsområden:

– Jag tycker att det känns naturligt att marknadsföra sig i områden där artister bor och verkar och där deras musik skapas. Det blir ingen Stureplans-kampanj i den här vevan, där marknadsförs så mycket annat ändå, säger Johan Lindquist, ansvarig för Svenska Inspelningar och Redline Recordings på Universal Music.

Universal anser att svensk hiphop har gått in i en ny kreativ guldålder – inte minst med tanke på att Labyrints frontman Aki lyckats behålla singellistans första plats flera veckor med sin platina-singel: ”När solen går ner”

Universal har också positionerat sig inom genren med etiketterna Svenska Inspelningar och Redline Recordings sedan ett år tillbaka.

Universal satsar nu hårdare på sin marknadsföring av hiphop-genren genom Spotify-kampanjen, vilken går i både Stockholm och Uppsala.

Svenska Inspelningars artister Näääk, Nimo och Ken Ring medverkar bland annat i kampanjen.

Detsamma gäller Redline Recordings Labyrint, Dani M, Carlito och Stor.

Kampanjen drar igång den 28 januari.



Dela sidan: