Dela sidan:

När Apple 1984 la hela sin marknadsföringsbudget på en 30-sekunders spot i Super Bowl, fick de betala 370 000 dollar för att nå 78 miljoner tittare. För 30 sekunder i nattens match mellan Baltimore Ravens och San Francisco 49ers får annonsörerna betala CBS runt 4 miljoner dollar.

Visserligen är antalet tittare 40 procent högre än 1984, men omräknat till dagens penningvärde är spoten 400 procent högre.

Trots den kraftiga prisstegringen har inte säljarna på CBS Sports behövt jobba särskilt hårt. Redan i augusti var 80 procent av utrymmet sålt och CBS har omsatt lika mycket annonspengar på Super Bowl som Kanal 5 och Kanal 9 tillsammans omsätter på ett helt år.

Och det är mycket högvilt som satsar annonspengar på matchen. Bland biltillverkarna har Audi, Chrysler, Hyundai, Kia, Lincoln, Mercedes, Toyota och Volkswagen alla köpt mellan 30 och 60 sekunder i de olika reklamblocken.

Coca-Cola kör en 60 sekundare och Pepsi kör två 30 sekundare, men bland dryckestillverkarna ligger de i ordentligt lä bakom Anhauser-Busch som betalat för 4 och en halv minuts pluggande av bolagets olika ölsorter. Bolagets storsäljare, Budweiser, förknippas starkt med amerikansk fotboll.

Disney, Paramount och Universal tar tillfället i akt att plugga sina filmpremiärer: ”Oz: The Great and Powerful”, Disney (som eventuellt också kommer att köra trailers för ”Iron Man 3” och ”The Lone Ranger”), "Star Trek Into Darkness", Paramount och ”The Fast and the Furious 6” .

Men för den annonsör som inte vill slanta upp 860 000 kronor i sekunden för att synas under sändningen, finns det andra sätt att utnyttja Super Bowl-namnet. Som till exempel att skicka in en reklamfilm som man vet är för sexig, våldsam eller stötande för att CBS ska kunna sända den.

Då kan man lägga upp den på YouTube som ”banned Super Bowl ads” och hoppas att den ska bli viral. Två företag som gjort sig kända för den tekniken är datingsajterna Ashley Madison och ManCrunch.

Vissa företag bryr sig inte ens om att skicka in några filmer utan säger bara att de inte fått visas, när de lägger ut dem på nätet.

Super Bowl har varit ett TV-fenomen ända sedan starten 1966 då den spelades mellan vinnarna av de båda rivaliserande football-ligorna AFL och NFL. Ligorna gick ihop 1970 och sedan dess har Super Bowl varit finalen i högsta serien.

Sändningarna har de senaste året alternerat mellan TV-bolagen Fox, CBS och NBC.

Företagen som köpt utrymme under Super Bowl 2013


Audi of America
En minut
Byrå: Venables, Bell and Partners

Axe
30 sekunder
Byrå : BBH London

Best Buy
Obekräftat
Byrå: Crispin Porter & Bogusky,

Budweiser
En minut

Calvin Klein
30 sekunder
Byrå: Baron & Baron

Cars.com
30 sekunder,
Byrå: Dentsu's McGarryBowen

Chrysler
Det är ännu inte bekräftat hur mycket reklamtid bilmärket har köpt. De senaste två åren har man använt sig av Clint Eastwood i två minuter långa reklamfilmer.
Byrå: Obekräftat

Coca-Cola
En minut under första quartern
Byrå: Wieden & Kennedy

Century 21
30 sekunder.
Byrå: Red Tettemer and Partners

Doritos
Två 30-sekunders utrymmen.
Byrå: Goodby Silverstein and Partners

E-Trade
30 sekunder
Byrå: Grey New York

Gildan Activewear
En film under tredje quartern
Byrå: DeVito/Verdi

GoDaddy.com
2 gånger 30-sekunder
Byrå: Deutch

Hyundai
2 gånger 30 sekunder
Byrå: Innocean (Inhouse)

Kia
En 30 sekunder plus en minut
Byrå: David & Goliath

Lincoln
En minut.
Byrå: Hudson Rouge

M&M's
30 sekunder
Byrå: BBDO

Mercedes-Benz
En minut
Byrå: Merkley Partners

Milk Processor Education Program
30 sekunder
Byrå: Deutsch New York

Mio
30 sekunder
Byrå: Taxi New York

Oreo
30 sekunder
Byrå: Wieden & Kennedy

Paramount Pictures
30 sekunder
Byrå: Inhouse

Pepsi
Två gånger 30 sekunder.
Byrå: Mekanism och TBWA /Chiat/Day

RIM
30 sekunder
Byrå: BBDO of London

Samsung
Ännu obekräftat både utrymme och byrå

Skechers
30 sekunder
Byrå: Siltanen & Partners Advertising

SodaStream International
30 sekunder
Ett samarbete mellan Alex Bogusky och byrån Pale Dot Voyage gjorde den första filmen som stoppades. Enligt Adage är teamet inte involverade i den nya reklamfilmen.

Speed Stick
30 sekudner
Byrå: Red Fuse

Subway
Obekräftat
Byrå: MMB Bosten

Taco Bell
60 sekunder
Byrå: Deutsch, Los Angeles

Tide
30 sekunder
Byrå: Saatchi & Saatchi

Toyota
60 sekunder
Byrå: Saatchi & Saatchi, Los Angeles

Universal Pictures
En kort teaser for "The fast and the furious 6"
Byrå: Inhouse

Volkswagen
60 sekunder
Byrå: Deutsch, Los Angeles

Walt Disney Pictures
En eller flera trailers
Byrå: Inhouse

Wonderful Pistachios
30 sekunder
Byrå: The Fire Station (Inhouse)



Dela sidan: