Dela sidan:

I natt gör Baltimore Ravens och San Fransisco 49ers upp om upp om att överta titeln från New York Giants. För de som är ointresserade av själva matchen bjuds tittarna på reklam i världsklass.

Inför årets Super Bowl har mystiken kring Clint Eastwoods eventuella framträdande blivit en snackis. Filmikonen har varit reklamansikte för Chryslers filmer de två senaste åren i samband med Super Bowl. I år har biltillverkaren valt hemlighetsmakeri som strategi och varken filmens längd eller "Clintans" medverkan är offentlig.

Men de svenska tv-tittare som orkar sitta uppe i natt kommer inte att sakna stjärnglans. I Samsungs reklamfilm dyker skådespelarna Paul Rudd och Seth Rogen upp i en metahistoria där de båda blivit tillfrågade att agera i mobiljättens nya reklamfilm. Denna meta-historia slutar med att basketsstjärnan LeBron James snuvar skådespelarna på uppdraget via Samsungs surfplatta.

I Mercedes film medverkar Willem Dafoe som djävulen där även artisten Usher ses symta förbi. Komikern Amy Poehler är huvudkaraktär i Best Buys film. Robin Williams dyker upp som desperat coach för Snickers. Soullegendaren Jimmy Cliff samlar Youtube-snackisar för Volkswagen. Vi ser Dwayne "The Rock" Johnson göra allt för att ge sin familj en liter mjölk och "Gagmnam Style"- PSY i grön kavaj under en reklamfilm för Wonderful Pistachios.

Resumé har valt ut tolv reklamfilmer från Super Bowl som kan bli klassiker.

Noterbart: Under finalnatten kommer filmerna att vara 30 sekunder upp till en minut – här kommer de som längre eller kortare versioner.



Dela sidan: