Dela sidan:

Den har bespottats av många, men har också vunnit sin fanbase bland de som gillar ordvitsar. Att ÖoB:s reklamfilmer väcker känslor är ställt utom allt tvivel.

Nu visar en undersökning att den är näst mest effektiv bland de drygt 100 filmer från fjolåret som analysföretaget Straylight har undersökt. Undersökningen kallas TopAds 2012 och bygger på intervjuer med 1300 personer i åldrarna 18-59 år.

Metoden bygger på minnesstudier efter visade reklamblock och ska ge en objektiv bild av vilka filmer som registreras och varför de fungerar. De fyra filmerna med högst effektivitet ligger på mellan 80 och 90 procent i identifiering av varumärket, medan de sämsta ligger kring 20 procent.

Högst igenkänning hade Coops reklamfilm, följt av ÖoB och klädkedjan JC.
– Det är idag enkelt att räkna ut hur många som har en teoretisk möjlighet att se en reklamspot. Men möjlighet att se innebär inte att man blir sedd. TopAds 2012 visar varför många varumärken försvinner i mediebruset, säger Magnus Ernestam på Straylight i en kommentar.

UPPDATERING: Flera varumärken med starka filmkoncept, som exemplevis ICA och Com Hem, ingick inte bland de undersökta filmerna.

Här är topp3-filmerna i undersökningen 



Dela sidan: