Dela sidan:

kampanjsajten kan besökarna nu hjälpa till med att sprida ordet om konstnären Hilma af Klint, som gick bort för 70 år sedan. Ett projekt men kan ställa sig bakom sig är exempelvis att hon bör få en staty rest i Stockholm.

Bakgrunden är att museet menar att hon inte fick det stora erkännande som hon förtjänar under sin livstid.
– Detta är den största digitala kampanj som Moderna Museet gjort. Det känns extra roligt eftersom utställningen med Hilma af Klint är en mångårig storsatsning som nu ska möta en förväntansfull publik. Vi vill verkligen sprida kunskap om Hilma af Klints spännande konstnärskap och här får vi möjlighet att göra det tillsammans med våra engagerade besökare, säger Cecilia von Schantz, kommunikationschef på Moderna Museet i en kommentar.

Produktionen står Avantime för. De har byggt en responsiv sajt som bland annat plockar upp hashtagen #Hilmaafklint från Twitter och Instagram.
– Moderna Museet har fått en interaktiv och modern kampanjsajt med flera call-to-action funktioner som ska få besökarna att dela och sprida budskapet om Hilma af Klint, säger Oscar Karlsten, vd på Avantime.

På TBWA gläds man över uppdraget:
– Det känns givetvis både spännande och roligt att få hjälpa till att lyfta Hilma af Klints anseende i konsthistorien, säger ad:n Martin Baude.

Ansvariga Moderna Museet: Cecilia von Schantz, kommunikationschef Nina Strollo, marknadsförare Sanna Rydén Danckwardt, webbansvarig

Arbetsgrupp TBWA: Kalle Widgren, Creative Director André Persson, Martin Baude, Alexander Fredlund och Johannes Ivarsson, Kreatörer Ylva Windolf, Produktionsledare

Arbetsgrupp Avantime: Maria Ardstål, projektledare Thomas Larsson, Art Director Vilhelm Josander, utveckling (IVEO) Markus Sackemark, utveckling (IVEO) Per Almhorn, teknisk produktionsledare (IVEO) 



Dela sidan: