Dela sidan:

McCann genomför i dag en stor ledningsförändring. Koncernchefen Robert Bryhn lämnar sin tjänst och byrån till förmån för Fredrik Westerman från Visa.

Matias Palm-Jensen har förståelse för att det framstår som en petning.
– Det är den första frågan som jag har fått. Jag skiter i hur det framstår utifrån. Vad folk säger påverkar inte vår dagliga business. Bara jag känner mig nöjd med mitt beslut är det bra. Jag säger alltid som det är. Robert ville gå vidare och sa "tack för mig", och jag har den största respekten för det, säger han.

Posten som executive creative director har stått vakant sedan Mia Clase lämnade byrån efter sommaren. Den fyller nu Johan Nilsson, som dessutom blir byråchef på McCann Stockholm. Det innebär att Anders Nyström kommer att bli erbjuden en ny roll på byrån. Vilken är dock inte klart än.
– Jag har en större plan, och Anders är med i den planen. Han är en av de bästa digitala strategerna i Sverige, så honom släpper jag inte. Men man vet ju aldrig. Folk kan säga upp sig vilken dag som helst.

Men för Matias Palm-Jensen handlar inte nyrekryteringarna om att fylla två luckor. Det handlar om en större förändringsprocess.
– Ingen har fått gå, vi stärker upp. Robert ville gå vidare. Jag själv kommer från den digitala sidan och har jobbat när kundernas affär. Att då ha en byrå-vd från den sidan med stor förståelse och drivkraft, samtidigt som man har en kreatör som byråchef, tror jag är framtidens melodi. Det kör jag stenhårt på.

Han lyfter fram Björn Larsson som tidigare var vd på Lowe Brindfors som ett framgångsrikt exempel på någon som kommer från kundsidan och tar över vd-rollen.
– McCann är en affärsorienterad byrå med stor förståelse för kundernas affär. Men nu blir det ännu tydligare.

Rekryteringsprocessen har i stort sett pågått sedan Matias Palm-Jensen blev nordisk ordförande för McCann World Group.
– Folk vill vara med där det sker en förändring. Den effekten har också med Linus Karlsson att göra sett ur ett brett McCann-perspektiv.



Dela sidan: