Dela sidan:

2012 blev ett rekordår för TV4-Gruppen. Kanalhuset slog försäljningsrekord med 5885 (5555) miljoner kronor och förbättrade det operativa resultatet till 577 (529) miljoner kronor. Marginalen är dock oförändrad vid 10 procent.

Annonsförsäljningen slog all time high i fjol. Medan IRM rapporterade en nedgång med 6,1 procent under årets 11 första månader ökade TV4 med 3,9 procent. Också den digitala affären växte och beskrivs som ett "genombrottsår".

Sorgebarnet är C-more som även 2012 gick med förlust. Men TV4 påpekar att kanalen ökade sina intäkter, växte abonnentstocken och förbättrade resultatet.

– Vi slår vårt tidigare försäljningsrekord. 2012 innebar också ett genombrott för TV4 Play. TV4-medarbetarna har anledning att vara stolta över att strategin fungerar och att vi är på rätt väg. Den stenhårda konkurrensen på den svenska tv-marknaden ökar dock, och vi måste därför fortsätta att återuppfinna och effektivisera oss. I grunden för TV4 kommer dock som alltid ligga fortsatta satsningar på bredd, mångfald och kvalitet, på engagerande tv för hela landet, på kvalitetsjournalistik och på stora underhållnings- och sportprogram, kommenterar TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.



Dela sidan: