Netflix slog ner på svenska tv-marknaden med buller och bång i höstas. I samband med att tjänsten lanserades i Europa började man samarbeta med North Kingdom. Det första resultatet i samarbetet är sajten "The Flixies".

Sajten lanserades kort efter Oscarsgalan i söndags och ska stärka engagemanget för Netflix bland användarna. Lanseringen tajmas med att Oscarsgalan följs av flera andra branschfester för tv. På "The Flixies" röstar besökarna fram sina alternativa galavinnare. 

– Det har kommit väldigt mycket tjänster under hösten. Det är en ny marknad där det är svårt att differentiera sig vilket gör det väldigt viktigt att jobba med varumärket, säger Christian Nord.

Bland genrerna på "The Flixies" återfinns bland annat "Best Hangover Cure", "Best Bromance", "Best Guilty Pleasure", och "Best TV Marathon" en kategori där tv-serier som House of Cards, Breaking Bad och Mad Men ingår i Netflix utbud.

– Med "Flixies" har vi valt att fokusera på användarnas beteende. Att Netflix faktiskt är en tjänst där du kan ta del närsom helst och varsomhelst. Vi knöt idén till styrkan i produkten att den är användarvänlig för alla plattformar, säger Sonja Lakner planner och strateg på North Kingdom och fortsätter:

– Jag tror att det här är ett bättre sätt att skapa engagemang och förtroende för Netflix bland deras användare än traditionell marknadsföring. Eftersom det här är det första vi gör för Netflix är det väldigt spännande att se hur interaktiviteten kan hjälpa till att projektet.

Omröstningen stänger den 10 mars.