Svenskarna reser mer än de flesta. Destinationer som Amsterdam, Berlin, Barcelona, Grekland tillhör våra favoritdestinationer i Europa. Kampanjen "Travel for Fair Sex" vill visa en verklighet som inte ryms i resebolagens marknadsföring. Resemålen som nämndes ligger i länder som har den värsta statistiken när det kommer till trafficking, prostitution och barnhandel.

Stina Månsson ligger bakom kampanjen "Travel for Fair Sex" som vill sätta fingret på problemet och i förlängningen ändra attityden hos allmänheten och politikerna kring problematiken. På kampanjsajten kan besökarna fylla i namnlistor som skickas till politikerna i de berörda länderna.

– Nästa steg är att få resebranschen att uppmärksamma problemet även på orterna. Vi vill att också att lokala samarbetspartners ska bry sig om de här frågorna, säger Stina Månsson.

Tror du att det kan finnas en motvilja att ta tag i de här frågorna?
– Det finns en risk och det här är ett försök. Vid en första anblick kan de här frågorna vara obekväma och till och med skrämmande, men vi tror att attityderna kan förändras och här kan vår kampanj bidra till att göra skillnad. Vi vill inte att folk ska sluta resa utan manar till reflektion och eftertanke.

På kampanjsajten kombineras typiska attribut hos resmålet med ordet "trafficking". När begreppet dyker upp i en kontext av typiska turistbilder och ord som "glittrigt hav" och "souvlaki" hoppas Real Stars att kampanjen ska dra ögonen till sig. Förutom kampanjsajten kommer man även att dela ut flyers med budskapet.