Dela sidan:

I mars backade samtliga kategorier förutom bio och internet. Print sjunker snabbt och och mest förlorar landsortspress med drygt 33 procent. TV, som är den störat mediekategorin, backar med drygt 8 procent i mars och med nästan 15 procent för första kvartalet jämfört med samma period förgående år.

– Mars månad fortsätter som årets första två månader med en bred nedgång. 2012 var dock ett väldigt starkt år och det gör kanske jämförelsen något orättvis. Historiskt sett har få kvartal vart så starka och haft en så hög andel av ett års totala investeringar som just första kvartalet 2012. Jämför man med 2011 är nedgången något mindre och jämfört med 2010 ser vi en tydlig tillväxt. Ett möjligt positivt tecken är att den branta nedgången för TV kanske börjar plana ut då minskningstakten är betydligt mindre i mars än för årets första månader. Mediekategorin bio ökar under det första kvartalet men månadens extrema glädjesiffror kommer att balanseras nästa månad på grund av periodiseringseffekter, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

DR/annonsblad backade 21 procent i mars och har hittills i år backat med 15 procent. Även för utomhus förvärras tappet i mars månad - fallet blir 12 procent. Hittills i år är tappet nästan 10 procent. Men värre är tappet för radio som backar med drygt 19 procent i mars och 6 procent hittills i år.

– Det är fortsatt avvaktande på mediemarknaden och första kvartalet summeras med en nedgång. Än ser vi ingen ljusning för printkategorierna utan nedgången fortsätter i samma takt även i mars och backar kring 20 procent. Internet och sök är de enda mediekategorier som uppvisat stadig tillväxt under årets första kvartal. Tillväxtspotentialen för digital annonsering ligger framförallt inom internetkategorin. Även om nedgången bromsas inom TV så är tappet ett faktum och volymerna kommer att bli svåra att hämta hem under året. Det som kan upplevas positivt i sammanhanget är att det skapat utrymme för en bättre ad hoc marknad samt att detta bör ligga till grund för stabilare och tryggare leveranser, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.



Dela sidan: