United Screens meddelar i ett pressmeddelande att bolaget, helt gratis för tittarna, kommer att erbjuda "högkvalitativt programinnehåll via digitala plattformar" – TV, smartphones, datorer eller läsplattor.

"Utbudet i United Screens kanalnätverk på YouTube kommer att bestå av flera av Sveriges mest populära program från traditionell TV och nya egenproducerade program skapade direkt för United Screens", meddelar bolaget. Vårt programutbud kommer bestå av nya egenproducerade program, direktsändningar, nyheter, serier, podcasts, trailers, biofilmer och flera av Sveriges mest populära program från traditionell TV. Vi kommer därmed att ge annonsörer och mediebyråer unika möjligheter att nå den nya tidens TV-tittare i en kvalitetsmiljö. Dessutom kommer det vara avgiftsfritt för alla tittare, när de vill se programmen, på den skärm de vill se programmen, säger Stina Honkamaa, tillträdande vd och grundare av United Screens.

Saxat från pressmeddelandet:

På de olika kanalerna finns ett urval av program som tittaren kan följa från exempelvis sin TV, mobiltelefon, läsplatta eller dator. I anslutning till programmen visas reklam baserad på målgruppens profil och användarens egna intressen. Reklamintäkterna fördelas mellan United Screens, rättighetsinnehavaren och YouTube.

Om grundarna

Stina Honkamaa har de senaste fem åren varit vd för Googles och YouTubes svenska verksamhet. Innan dess var hon vd för mediebyrån Carat.

Malte Andreasson har de senaste 14 åren arbetat på TV4 där han senast hade rollen som planeringsdirektör för TV4-gruppens 43 TV-kanaler.

Jan Zachrisson har haft flera chefsposter på TV4 och var med och grundade produktionsbolaget Jarowski/Zodiak Television (idag Zodiak Media). Tillsammans med Oscar Höglund är han en av grundarna av Epidemic Sound.

Oscar Höglund har erfarenhet från Zodiak Televisions ledningsgrupp där han även ansvarade för nya medier. Idag är han vd för Epidemic Sound.

Om Bonnier Growth Media

Bonnier Growth Media ägs av Bonnier AB, som 2012 hade en omsättning på 29 Mdr SEK. Bolagets uppdrag är att investera i lönsamma affärsområden på tillväxtmarknader, främst inom digital media och film/TV. Bonnier Growth Media omfattar i nuläget tolv bolag med en omsättning på ca fyra miljarder kronor och har kontor i Stockholm, New York, San Francisco, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Malta och Bangkok. Bland bolagen i gruppen finns bland annat Svensk Filmindustri, Sonet Film, Scandinavian Studios, SF Bio, SF Anytime, Spoon, Mag+ och Toca Boca. Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media, Jonas Von Hedenberg är senior vice president.