Dela sidan:

Perfect Fools fick uppdraget av Kansainvädlinen Designsäätiö att visa vikten av bra design för människor som normalt sätt inte intresserar sig. Detta i samband med att Helsingfors var "World design capital" i fjol.

Lösningen blev ett interaktivt café som flyttades runt på olika publika platser. Twisten med caféet var den usla funktionen på designen, och att människor med hjälp av sin dator kunde höja och sänka stolarna som besökarna satt på.

DDB Stockholm vinner två silver i kategorin: "Bug Run" för Volkswagen och "Vem bryr sig?" för Försvarsmakten. Isobarjjp vinner också ett Silverägg med "The cube" för Electrolux.

Juryns motivering: "Vare sig det är örnen i flykten, eller den öppna äppleblomman, eken som förgrenar sig, den slingrande bäcken vid källan, den över allting lysande solen, följer formen alltid funktionen. Och detta är lagen.* Och det här, det är årets Guldägg i event. Ett oemotståndligt och effektivt sätt att bevisa att design är viktigt på riktigt, och att utan den, så blir det skit alltihop. Grattis Kansainvädlinen Designsäätiö och Perfect Fools! * Fritt från Louis Sullivan, arkitekt, 1896."

Arbetsgrupp: AD-assistent: Minna Lairi Art Director: Magnus Ericsson, Martin Samuelsson, Bruno Ribeiro Back-End Developer: Martin Torhage Copywriter: Mick Scheinin Creative Director: Tony Högqvist, Eka Ruola Designer: Viktor Wätterbäck, Karl Nord Front-End Developer: Paula Kreuger Kundansvarig: Fredrik Heghammar, Barbara Sorsa Motion Graphics: Martin Hammarberg Musik: Erik Wikholm Planner: Tobias Wacker Producent: Carlos Naude, Patrick Sundberg, Sivi Uitto, Tamer Mohsen, Espen Brekkebraten Technical Director: Björn Kummeneje, Björn Uppeke Reklambyrå: Perfect Fools, Hasan & Partners, TWOFATBOYS



Dela sidan: