Dela sidan:

”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar.” Så lyder ett av budskapen för F&B:s Lisebergs-kampanj. 


Resumé har tidigare berättat att baddräktskungen Panos Papadopoulos har gått i taket och kräver att kampanjen stoppas.

Lisebergs marknadschef Kient Kierdorf besvarade kritiken med att bolaget älskar Kreta:
”Vår förhoppning är att bild, rubrik och logotyper ska locka fram ett leende och att betraktaren skall se humorn i det”, sade han.

GP berättar nu att det råder rana Twitter-stormen kring kampanjen där kritiken bland annat går ut på att många barn inte ens har råd att åka på semester:
– Det är svårt att se reklamen utan att få magknip, säger den 25-årige frilansaren Viktor Ragnemar till GP.

Liseberg erbjuder något som man kallar en Glada barn-garanti, men det är inget som Viktor Ragnemar köper precis. 


Han har skapat en alternativ affisch på twitter där han skriver att:
”242 000 barn i Sverige har inte råd med Liseberg – så vem fan bryr sig om eran skitgaranti?”

GP berättar också att andra personer har hakat på och också tryckt upp alternativa affischer, vilka nu täcker flera stadsdelar i Göteborg.

– Det finns en del som känner att reklamen är osmaklig eller provocerande, andra tycker att den är bra. Så den har delat marknaden lite, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg till Nyheter 24.



Dela sidan: