Dela sidan:

F&B-kampanjen "Trött på reklam?" Handlade om att Sveriges Annonsörer ville påminna reklamtrötta svenskar om varför reklamen är viktig. Kampanjen gick ut på att motivera varför man skulle få åka till det reklamfria Nordkorea. 

Men nu är Nordkorea inte helt reklamfritt. Och även om det inte handlar om "reklam" som vi är vana att se den, så finns det faktiskt en film som kan betraktas som en "normal" reklamfilm. Och den handlar om öl.

– Det förvånar mig inte att man gjort något sådant, säger Erik Huss på Sveriges Annonsörer. Nordkoreanska regimen kidnappade två sydkoreaner, en regissör och en skådespelerska, båda verksamma i Kina, för att de skulle bättra på den inhemska filmindustrin, så det borde finnas lite kompentens ändå.

Historien om Nordkoreas första reklamfilm, som bland annat berättats i TV-serien "Den stora ölresan", började när Kim Jung Il bestämde sig för att starta en inhemsk öltillverkning. 

Nordkoreanska staten vände blickarna mot Europa och fick 2002 köpa ett utangerat bryggeri från Storbritannien, som ville göra sitt bästa för att mjuka upp förhållandet mellan den hårdföra kommunistiska diktaturen och väst.

Bryggeriet monterades ner bit för bit, ned till minsta bult, och skeppades till Pyonyang.

Sedan hördes ingenting på sju år.

2009 dök det plösligt upp en nästan 3 minuter lång reklamfilm för Taedonggang på den statliga Nordkoreanska televisionen, där ölet presenterades som "Pyonyangs stolthet".

Filmen anses vara den första och enda reklamen någonsin på Nordkoreansk tv. 

– Men det handlar ändå inte om någon fri marknadskommunikation, säger Erik Huss. Det finns bara en avsändare och det är staten.






Dela sidan: