Dela sidan:

Nordkoreas nye ledare Kim Jong-un hotar med kärnvapenangrepp mot USA och är i full färd med att kasta ut så gott som samtliga utländska medborgare, inklusive alla sydkoreaner.

Erik Huss och Anders Ericsson är båda beresta och siktade  in i det längsta på att kunna genomföra resan, men då det verkligen började dra ihop sig valde man till slut att backa ur – resan skulle ha skett i söndags.

– Risken var uppenbar att vi skulle kunna fastna på ett hotellrum. Då skulle det inte ens kännas som en vinst för vinnaren, säger Erik Huss.

F&B-kampanjen Trött på reklam? Handlade om att Sveriges Annonsörer ville påminna reklamtrötta svenskar om varför reklamen är viktig – en rapport från Sveriges Annonsörer och Novus har bland annat visat att över hälften av svenskarna säger att de är ganska eller mycket negativt inställda till reklam. 
Kampanjen gick ut på att motivera varför man skulle få åka till ett reklamfritt land. Vinnaren i tävlingen blev Anders Högmark, som arbetar på bemanningsföretaget Kompetens i Skåne.

Vinsten var en resa till Nordkorea för honom och en vän.

Erik Huss tycker att det hela känns minst sagt dråpligt, rentav lite komiskt.
– Vi bestämmer oss för ett unikt land med unika förutsättningar och så hotar Kim Jong-un med kärnvapenkrig. Vad är oddsen för det, säger han.

Han uppger också att han har talat med experter som tar allvarligt på att Nordkorea har slängt ut merparten av alla utländska företag och privatpersoner:
– Det rör sig visserligen om skärmytslingar som kan stanna vid ord, men det kan också hända saker i och med att kommunikationen är bruten. Och då kan vi inte välja att plocka med oss en tredje part, säger Erik Huss.

Vad har ni för backup-plan?
– Planen är att åka senare. Vi har redan börjat titta på det, men alla resebolag har ställt in sina resor till Nordkorea i vår. Vår resebyrå avrådde också oss in i det längsta. Vi skjuter därmed upp resan på obestämd framtid, säger Erik Huss.

Han menar att det visserligen hade gått att ta sig till Beijing i Kina, men att det var högst osäkert hur man skulle ta sig vidare därifrån:
– Det kunde ha blivit världens största äventyr. Kanske lite för stort så att säga, säger Erik Huss.

Det finns i det närmaste reklamfria zoner i Sydamerika. Hur skulle det fungera som alternativ?
– Vi diskuterade det hela, men då kunde vi lika gärna ha åkt till Sao Paolo där man har valt att plocka bort viss utomhusreklam. Det kändes ändå inte som något alternativ eftersom det inte skulle ge en bild av hur det fungerar när man inte har reklam överhuvudtaget, säger Erik Huss.

Han berättar också att Anders Ericson talat om Nordkorea-projektet i samband med att World Federation of Advertisers, WFA, firade sitt 60-årsjubileum i Bryssel.

Talet gick hem hos alla – med ett undantag:
–  Kineserna satt där med sina stenansikten, men Kina är ju också Nordkoreas enda riktiga bundsförvant, säger Erik Huss.

Han har läst på om Nordkorea inför resan och tror att kärnvapenhoten är Kim Jon- uns sätt att skaffa sig auktoritet i landet redan vid unga år.

Den förre basketstjärnan Dennis Rodman blev ”vän för livet” med honom då han spelade uppvisningsmatcher där? Det är också lite special.

– Kim Jong-un läste i Schweiz och det var där basketintresset väcktes. Det är lite paradoxalt att Kim Jong-un hatar USA samtidigt som han älskar en av landets nationalsporter, säger Erik Huss.

Han tycker egentligen att allt kring Nordkorea är extremt. Erik Huss berättar bland annat en historia om en journalist som blev inspärrad efter att ha rapporterat lite för mycket.

– Han satt på hotellrummet och det enda han såg var tunnelbanan. Han sade att det var samma människor som åkte upp och ned i tunnelbanan hela tiden. Så det var troligen så att tunnelbanan inte ens gick, säger Erik Huss.



Dela sidan: