Dela sidan:

Under en tävlingsvecka kämpar tio flygbussförare i fem olika städer mot varandra. Allmänheten uppmanas att rösta på sin favoritchaufför innan tävlingsstart för att sedan kunna följa utvecklingen dag för dag.

– Vi vill skapa en aktivitet som knyter an till Flygbussarnas miljöprofil. Vi ville göra något som engagerar och inspirerar människor, säger Cecilia Dufils en av kreatörerna på Acne Advertising som ligger bakom kampanjen.

Bakgrunden till tävlingen är att Flygbussarna kontinuerligt arbetar med att minska sin klimatpåverkan. Två viktiga komponenter i det arbetet är att köra på biobränsle och att chaufförerna kör miljösmart.

– Vi vill framställa chaufförerna som de riktiga hjältar de är. Därför har vi lånat inspiration från filmer som Top Gun samt referenser från hela racingvärlden. Men istället för klara, färdiga, gå så säger vi klara, färdiga, smyg för att ytterligare trycka på att det handlar om att köra smart säger Markus Bjurman kreatör på Acne Advertising.

Kampanjen inleds med att allmänheten genom en filmtrailer bjuds in att rösta på sin favoritchaufför på www.ecochallenge.se. Som vägledning finns uppgifter om varje förares körstil. Möjligheten att gissa på rätt chaufför stängs i samband med att tävlingsveckan startar. 

Den förare som kört snålast under veckan koras till "Sveriges snålaste busschaufför". Flera vinnare utses också bland de som röstat på rätt förare på kampanjsidan www.ecochallenge.se.

Arbetsgrupp Acne Advertising
Creative Director, Adam Springfeldt
Art Directors, Cecilia Dufils och Anna Kask
Copywriter, Markus Bjurman
Produktionsledare, Sofie Holmström
Projektledare, Lars-Göran Uddman

Produktionsbolag, Hobbyfactory
Regissör, Maceo Frost
Producent, Frida Alexandersson

Arbetsgrupp Westander
Sara Arborén
Jenny Kölfors 



Dela sidan: