Dela sidan:

100-wattaren har tidigare arbetat med byråer som Lowe Brindfors, Mc Cann Stockholm och Prime. 100-wattaren har nu bytt byrå till Nordiska Tidningsbolaget.

Sveriges Annonsörers årliga tävling belönar reklam som har gett bevisad effekt genom hög kreativitet. 
Fokus ligger på att mäta effekt.

Årets kampanj ska dock fokusera på själva innehållet. 
Målet är att bredda intresset för tävlingen:
– 100-wattaren är en etablerad reklamtävling. Samtidigt ser många den som en tävling bland flera andra. Det är i huvudsak byråerna som tävlar, men 100-wattaren borde vara en lika stor självklarhet för annonsörerna, säger Peter Willebrand, redaktionschef på Nordiska Tidningsbolaget i en kommentar.

Nordiska Tidningsbolaget producerar Sveriges Annonsörers medlemstidning Annonsören sedan två år tillbaka samt 100-wattarens bilagor. 


Nu utvidgas alltså samarbetet till att omfatta hela 100-wattskampanjen, vilket även inkluderar själva tävlingsförfarandet samt prisutdelningen.

Sveriges Annonsörers chef för utbildningar och event, Jannice Borekull, anser att 100-wattaren är en tävling för såväl byråer som annonsörer, vilket också ska speglas i kommunikationen för densamma:
– 100-wattaren är ju inget mål i sig, utan snarare ett medel. Ett medel för att få branschen i allmänhet, och våra medlemmar i synnerhet, att inse vikten av att sätta upp mål och mäta effekten av de investeringar man gör i reklam och marknadsföring. Det kommer vara stommen i kampanjen, oavsett kanal, säger Jannice Borekull chef för utbildningar och event på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

Hon tycker också att valet av en contentbyrå ligger helt rätt i tiden.
– Genom ett relevant innehåll skapar man ett värde för mottagaren och därmed också ofta en högre trovärdighet. Därför känns det kul att även jobba fullhjärtat med kampanjen för 100-wattaren utifrån ett contentperspektiv, säger Jannice Borekull i en kommentar.

100-wattaren har funnits sedan 1990. Tävlingen består av sex kategorier:
Konsument, Producent, Ideellt, Smart, Internationellt och Långsiktigt. Priset delas ut i valörerna 50, 75 eller 100 Watt.

Tävlingen arrangeras inte bara av Sveriges Annonsörer, utan även Sveriges Kommunikationsbyårer.



Dela sidan: