Dela sidan:

Under fjolåret gjorde Coops ägare KF en förlust efter finansiella poster på 956 miljoner kronor. Under måndagen annonserade KF att de tillsammans med företrädare för tio konsumentföreningar har beslutat att bilda det nya bolaget Coop Sverige AB. Med omorganisationen hoppas man kunna förbätttra resultatet med två miljarder kronor för Coops svenska verksamhet. 

En konsekvens av omorganisationen blir att Coop Marknad AB går upp som en marknadsavdelning i Coop Sverige AB. I går uppgav vissa medier att Coop Marknad skrotas vilket bolagets vd Thomas Engelhart starkt dementerar. 

– Det är helt felaktigt att säga att Coop Marknad skrotas. Det som sker är att alla funktioner flyttas över till Coop Sverige AB. Det är väldigt missvisande att påstå att vi skulle skrota vår marknadsavdelning, säger Thomas Engelhart till Resumé. 

Hur kommer det här att påverka förutsättningarna för Coops marknadsföring?
– Positivt. Utifrån det avtal som ligger på bordet kommer vi att få större genomslagskraft. Nu kommer alla butiker och föreningar att följa det som bestäms centralt. Samtidigt kommer vi fortsätter att bejaka den lokala särprägeln i butiker där det behövs. Vardagen kommer att bli enklare för oss. 

Hur kommer det här att påverka bemanningen på marknadsavdelningen?
– Det är för tidigt att säga. Det finns roller som överlappar mellan de olika bolagen och vissa stödfunktioner kommer att bli överflödiga. Hur många tjänster som eventuellt kommer att drabbas är för tidigt att säga något om än. 

Innebär den förändrade organisationen att ni kommer se över era byråsamarbeten, och ert sätt att samarbeta med till exempel Forsman & Bodenfors?
– Nej, de byråsamarbeten vi har påverkas inte. Vi är nöjda med det jobb som våra byråer har gjort. Förändringen kommer innebära att deras arbete får större genomslag. Med en centralstyrd marknadsföring får idéerna genomslag i hela Sverige. Tidigare har det varit mer utrymme för friåkning. 

Har det här varit ett problem innan?
– Det har absolut varit en utmaning. Vi har varit för spretiga i kommunikationen och i våra erbjudanden till kunden. Den tidigare modellen var ineffektiv. 



Dela sidan: