Dela sidan:

DDB och DN drar igång Byrålådan, vilket enkelt förklarat innebär att en kreatör kan gå in och registrera sin idé på ett tidigt stadium och få ett kvitto på idén.

– Nu kan man för första gången ta patent på sin idé. Det är inte så att det förändrar branschen i grunden, utan det handlar mer en möjlighet att redan på ett tidigt stadium registrera en idé. Det vill säga då idén bara finns i huvudet, säger Olle Langseth.

Han tror dock inte att den eviga diskussionen om idéstölder tar slut i och med Byrålådan. 


Helt enkelt för att det är bara personen som registrerar idén som ser att den har lagts in i Byrålådan:
– Man kan sitta med hur många idéer som helst i sin byrålåda, men vad som verkligen räknas är vem som skapar verklighet av en idé, säger Olle Langseth.

Han berättar att han själv många gånger har känt irritation över att man har gått och grunnat på en idé och sedan kommer någon före med samma idé. Här hoppas han att Byrålådan ska kunna bidra till att fler idéer blir verklighet:
– Vi sänker tröskeln och skapar ett bra tillfälle att gå från ord till handling, säger Olle Langseth.

Det finns det här uttrycket intet nytt under solen. Att allt redan har gjorts. Hur ser du på det?
– Jo, men det är ändå viktigt vem som är först med en idé, säger Olle Langseth.

Ni vann nyligen månadens Print för en DN-kampanj där man kunde vinna biljetter till en utställning på Bonniers konsthall. TBWA körde förra året en DN-kampanj där fem DN-prenumeranter kunde vinna signerade Yoko-annonser i samband med hennes utställning Grapefruit. Hur ser du på det?
– Jag tycker inte att det alls är samma grundidé. Bonniers Konsthall-grejen handlar mer om slumpen, medan Yoko Ono-kampanjen rörde sig om ett trycktekniskt projekt. I så fall skulle 50 procent av alla reklamkampanjer vara likadana i och med att man ofta använder samma tekniska möjligheter, säger Olle Langseth.

Han tycker att Byrålådan en gång för alla gör att man kan sätta tyngd bakom påståendet  ”den där iden hade jag för tre år sedan.”



Dela sidan: