Dela sidan:

Fredrik Heghammar fick erbjudandet från Google under sommaren i fjol, och efter en lång process skrev han kontrakt Google på sin 40-årsdag den 14 december. Den 8 april i år började han som exekutiv producent på Google Creative Labs i New York.

Du har varit två månader på nya jobbet nu. Hur trivs du?

– Mycket bra, jag har otroligt duktiga kollegor och jag jobbar med riktigt intressanta projekt. Det är mycket att ta in i början men jag börjar komma in i rutinerna och redan hunnit vara med och leverera några projekt.

Kan du beskriva dina arbetsuppgifter?

– Som Executive Producer ansvarar jag tillsammans med en Creative Director och en Teamlead över att vårt team levererar så bra som det bara går. Vårt huvudfokus är att skapa kommunikation kring nuvarande produkter samt att ta fram prototyper på framtida Google produkter och tjänster under Googles varumärke.

Vad är största skillnaden jämfört med andra jobb du haft?
– Största skillnaden är tillgångarna både på kompetens och budgetar. Man jobbar ”iterativt” och snabbt men finslipar allt in i minsta detalj. Det måste vara perfekt och man tar ingen genvägar. Sen slås man ju av tanken emellanåt att det man jobbar med har miljontals användare när det går live, och det är en ganska häftig känsla.

Vad menar du med ”iterativt"?
– Det jag menar är att vi gör grejer, vi prototypar, visualiserar och får saker att komma till liv istället för att sitta och vrida och vända på saker i all evighet.

Har du hunnity testat Google-glasögonen ”Google Glass” ordentligt?
– Absolut, har använt dem i några veckor och jag tycker det är en fantastisk produkt som kommer ha många bra tjänster och ändamål.

Vad är det bästa med Google-glasögonen? När slår de igenom på allvar tror du?
– Jag får be att återkomma lite längre fram angående detta när Glass är redo för den europeiska marknaden.

Hur är kulturen på arbetsplatsen jämfört med i Sverige?
– Hela ideen med Creative Lab är att vara snabbfotade. Kulturen handlar mycket om att tillsammans skapa så bra grejer som möjligt. Kulturen skiljer sig inte jättemycket från vad jag är van vid i Sverige, det är ett bra gäng – vi tar hand om varandra och har kul.

Har du funnit dig tillrätta i New York?
– Det börjar falla på plats, första månaden har uteslutande gått till att leta lägenhet, men nu är det klart. Jag har alltid gillat New York men inte varit så sugen på att bo här, men jag är omvänd. Nu väntar jag bara på att familjen kommer efter...

Umgås du med andra reklamsvenskar?
– Ankdammen är liten och det är mycket svenskar och gamla kollegor i stan så det är klart att man hänger. Förra veckan var jag på Swedish-American chamber of commerce och satt i en paneldiskussion som handlade om creative marketing, då träffade jag en hel del andra svenskar som är här och jobbar inom andra branscher vilket är jättespännande.

Vad har du för tankar och drömmar om framtiden?
– Just nu lever jag här i nuet, det handlar om att få saker och ting på plats, jobbet, familjen, vänner. Det är mycket nytt. Men anledning att jag är här är för att jag vill göra skillnad på riktigt, det är min passion och det är det jag jobbar hårt för.

Vad är hetast inom ditt område i New York?
– Mobilen och webb-tv är i fokus. Det finns många bra tjänster för mobilen och streamad video som gör vardagen lättare och roligare. Företagen bakom dessa tjänster drar in rätt mycket pengar och syns och hörs rätt flitigt i media.

Fredrik Hegmannar nämner Seamless, Hulu och Google Maps som exempel på tjänster han gillar lite extra.

Om du blickar in i framtiden, vad kommer att vara nästa stora grej inom kommunikation om säg 5-10 år?
– Svår fråga, men jag tror vi kommer se fler företag och tjänster som vet vad du vill ha när du vill ha det. Datan som tjänsterna samlar upp kommer mer och mer användas till dina önskemål och inte till löst skjutande reklam. Om det är en telefon, glasögon eller en kontaktlins som ger dig information vet jag inte, men saken är klar att vi vill ha mindre grejer mellan oss och den riktiga världen.

Fotnot: Intervjun gjordes innan det stora Prisma-avslöjandet i torsdags kväll om att internetjättar som Google, Apple och Facebook hjälper USA att spionera. Därför finns inga frågor om det i denna artikel.



Dela sidan: