Dela sidan:

Det har spekulerats om en ny Huffington Post eller en omfattande satsning på en sociala medier-plattform från Schibsted. Nu lanseras tjänsten Omni.

En app som ska förenkla "nyhetsknarkares" navigering i nyhetsflödet. Omni presenterades under tisdagsmorgonen för medarbetarna i Schibstedhuset.

Under hösten 2011 fick Ian Vännman och Markus Gustafsson, som bland annat har varit med att utveckla Aftonbladets Plus-tjänst, en fråga från Aftonbladets publisher Jan Helin. Under en längre tid hade Huffington Post varit ett hett samtalsämne i Schibsted-huset och nu ville Jan Helin att duon, med Huffington Post som utgångspunkt, skulle skapa en liknande nyhetsupplevelse. 

Arbetet påbörjades i december 2011 och i dag släpps betaversionen av nyhetstjänsten Omni. En app som under beta-stadiet kommer testas av några tusen Iphone-användare.

Tjänsten Omni har utvecklats med hjälp av läsarna. Målgruppen är framåtlutade, engagerade nyhetsläsare som använder en slinga av varierade nyhetskällor för att få perspektiv på nyheterna, fördjupning  och sätta nyheterna i sitt sammanhang.

Duon tittade på inspirationskällor som Gawker, Business Insider, Buzzfeed - SB Nation Bleacher Report, Forbes - Flipboard, Wavii, Summly - Circa, Breaking News och Mediagazer/Techmeme när de utvecklade Omni. Under arbetet har man genomfört djupintervjuer med personer i målgruppen för att identifiera vilka problem de upplever i sin läsupplevelse.

Tre problem var extra vanligt förekommande hos målgruppen:
• De använder idag många olika nyhetskällor för att få alla perspektiv och därför blir deras sätt att konsumera nyheter upphackat.
• De upplever att de saknar ett sätt att följa nyheter som rör deras intressen eller pågående nyhetsstorys.
• De upplever att det saknas ett fönster där de kan få en snabb överblick av nyhetsläget.

Omni är styrt av redaktörerna som genom omvärldsbevakning samlar och värderar de viktigaste nyhetshändelserna inom olika kategorier. I appen kan läsaren även navigera mellan de ursprungskällor som redaktören använt sig av för att få perspektiv, följa ett ämne genom att få artiklar sorterade utifrån en specifik nyhetshändelse och få en nyhetsöversikt med korta sammanfattningar.  

– Fröet till Omni såddes på Aftonbladet där vi fick uppdraget att titta på Huffington Post. Men vi kände ganska snart att tiden var en annan än 2005 när Huffington startade. Det fanns helt andra aktörer att låta sig inspireras av. Vi kom tillbaka med något annat och det var de första skisserna på Omni. Så började det här projektet, säger Markus Gustafsson, grundare och ansvarig utgivare för Omni till Resumé och fortsätter:

– Ambitionen är att ge läsarna en bättre nyhetsupplevelse. Omni är för dig som inte nöjer dig med att ha koll på nyheterna. Omni är för dig som vill förstå nyheterna på djupet, se nyanserna och sätta nyheterna i ett sammanhang

För att ge nyhetsvärderingen extra tyngd har webbredaktörerna graderat nyheternas relevans. Användaren kan därför välja mellan en kronologisk eller en riktad etta.
- Vårt journalistiska urval och nyhetsvärdering bygger på våra redaktörers erfarenhet och fingertoppskänsla, säger Markus Gustafsson.
 
Längre fram kommer användarna kunna få ett nyhetsflöde bestämt utifrån ens personliga intresseområden.

Operatören Tre har redan innan lanseringen valt att inleda ett partnerskap med Omni. Under Beta-stadiet kommer man att testa olika typer av annonsformat tillsammans med operatören. Omni samarbetar även med TT och Scanpix avseende bild- och nyhetsinnehåll.

Varför väljer Schibsted att lansera en sån här tjänst just nu?

– Schibsted har alltid legat i framkant när det gäller innovation. Det är naturligt att vi hela tiden försöker söka svaret på vad som är framtidens nyhetsupplevelse, säger Ian Vännman grundare.

Har ni sneglat på Ted Valentins sajt "Sociala Nyheter"?
– Det är en spännande satsning som snabbt har blivit uppmärksammad. Men vi jobbar annorlunda. Det är rimligt att spridning i sociala medier kommer att bli ett verktyg även för Omni, men i början vill vi göra det enkelt.

Hur tar ni betalt?

– Omni kommer att vara annonsfinansierad. Eftersom våra läsare kommer vara inloggade hoppas vi kunna erbjuda våra annonsörer intressanta målgrupper att vända sig direkt mot.  Omni kommer vara en personlig tjänst och därför är det naturligt att man är inloggad precis på Twitter och Facebook, säger Ian Vännman.
 
Vad har ni för tillväxtmål?
– Det är inte relevant precis just nu. Vi är i en process där vi ska förbättra tjänsten och få så många som möjligt att fortsätta använda den.

Tjänsten tog sina första steg i Schibsted-husets källare. Sedan i april sitter Omnis arbetsstyrka på 20 personer (9 journalister, 9 it-utvecklare och 2 designers) i en vindsvåning på Kungsholmen. Omni har rekryterat sina medarbetare både internt i Schibsted-huset samt från TT, SVT och SR.

Redaktionen kommer att jobba med att förmedla nyheter från fem på morgonen till ett på natten.
– Vi är ett unikt team där journalister arbetar sida vid sida med IT-utvecklare. Vi beskriver oss lika mycket ett medie- som IT-projekt. Jag och Ian symboliserar det också med våra bakgrunder.
– Vi har rekryterat en mycket kompetent redaktion. Våra journalister har främst sin bakgrund på Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Sveriges Radio och Sveriges Television, säger Markus Gustafsson.

– Vi jobbar tight mellan it och redaktionen. Det är en förutsättning för att produkten och det redaktionella innehållet ska utvecklas på bästa möjliga sätt. Det blir en enorm skillnad när både redaktionen och it-avdelningen måste sätta in sig i varandras arbetsuppgifter, avslutar Ian Vännman.




Dela sidan: