Dela sidan:

Absolut och Family Business har i år belönats med Guldägget och med en rad internationella utmärkelser, som guld i One Show, guld i Adweek Project Isaac och guld i PIAF.

I går i Cannes blev det guldlejon i Design – ”pricken över i:et”, som John Lagerqvist på Family Business uttrycker det.

Och kunden Absolut är mer än nöjd.

– Det är felt fantastiskt att det blir så här, att vinna allt på det här sättet är det bästa som finns. Det har varit en så otroligt bra kampanj, inte bara för att det är så snyggt gjort utan även för att det funkar så bra kommersiellt  och verkligen säljer, säger Sara Vilkko, global director off-trade, på Absolut.

Samarbetet har pågått i tolv år och Mårten Knutsson förklarar hur Absolut Unique-projektet har påverkat försäljningen:
– Konsumenter över hela världen har stått och valt mellan 100 Absolut-flaskor, istället för mellan 100 vodkamärken. Det är precis den situationen man vill vara i, på en överfull marknad, säger han.

John Lagerqvist fyller i:

– Vi är ju retail-orienterade och att vi funkar i retail-kanalerna är superviktigt, men det som är så fint med den här kampanjen är att den bygger varumärket, sköter försäljningen, syns i retail och på så många avdelningar.

Hur firade ni i går kväll?
– Champagne, och sen firade vi med Komm, sen gick vi vägen tillbaka – det blev ett segertåg längs croisetten, säger John Lagerqvist.

Family Business har tack vare framgångarna med Absolut Unique fått förslag från två potentiella storkunder som kan ge byrån ytterligare ett lyft.

Det innebär också att Family Business, med knappt 20 anställda, behöver rekrytera. 

– Vi behöver anställa några stycken, men vi kommer att lösa det med frilansare också. Man får vara lite försiktig med tanke på konjunkturläget i Europa.

Hinner ni ta någon semester?
– Vi måste få lite tid ledigt, men samtidigt vill och måste vi fortsätta att göra det vi gör. Våra uppdragsgivare internationellt har ju inte stängt, utan alla jobbar på. Det blir en blandning av Gotland, skärgården, kontoret, Tyskland, Frankrike och London, säger Måretn Knutsson.



Dela sidan: