Dela sidan:

Vad jobbar du med i dag?
– Jag avslutar utrullningen av #UShouldKnowBetter-projektet med Robyn och Snoop på nätet. Redigerar och planerar material från den hyllningshow vi gjorde för Jean Paul Gaultier när han öppnade sin utställning på Design-och Arkitekturmuseeet som var "den bästa öppningen av alla" som han uttryckte det själv! Syr ihop en digital strategi för Adidas Originals tillsammans med TVC samt bygger ett nytt ambassadörsprogram för de samma, och intresserar mig i allmänhet mycket för frågor runt frågor runt kultur och näringsliv, konst i marknadsekonomiskt kontext.

Hur lyckas du kombinera alla dina olika uppdrag?

– Det är definitivt stökigt men i skarvarna mellan dem uppstår oftast de bästa idéerna. Den berömda synergieffekten alltså. Jag är rastlös och vill gärna vidare när jag märker att jag börjar bemästra något, jag är inte intresserad av att ha någon fancy titel, jag är intresserad av att göra feta nya saker, inte upprepa det jag redan har gjort.

Varifrån kom ditt intresse för hip hop-kultur?

– För mig handlade hiphop först om trumma, bas och dans, men blev så småningom en kunskapskälla till ett alternativt sätt att se på samhällsstrukturer, och förstå dem. På nittiotalet regnade referenser till Angela Davis, W.E.B. DuBois och andra intellektuella vilket fick oss att tänka kritiskt, ifrågasätta institutioner och tänka utanför det som vi lärde oss i skolan. Hiphopen på den tiden erbjöd en frizon där folk med rötter i hela världen kunde forma sin egen identitet, en kultur som var eklektisk och under ständig förändring och lät sig formas av sina utövare istället för av etablissemanget i samhället.

Hur började du samarbeta med Robyn?

– Hon ringde mig i slutet av 2009 och ville ha min input på hur dans skulle kunna vara en del av BODY TALK - albumen och sedan ledde det ena till det andra.

Hur kommer det sig att du regisserade hennes video?
– Hon är väl insatt i 2FACED1-tänket runt flytande identitet, när hon konfirmerade hur lik Pernilla Philip faktiskt är Snoop insåg jag att vi borde göra 2FACED1 i videoform. I början hade jag tänkt jobba tillsammans med en regissör men hittade inte riktigt rätt person. Så min producent Mira Bajagic härjade på mig och sa att jag borde göra det själv när jag redan hade regisserat live, koreograferat och jobbat med stillbild i otaliga år. Jag filade på "treatment" och Robyn sa "go" när vi hade en bra DoP ombord.

Vad innebär din roll som kreativ samarbetspartner?
– Att vi har galet kul ihop, jag litar 100% på Robyns omdöme, vilket gör att vi har en väldigt hög kreativ takhöjd.

Vilka andra artister samarbetar du med?
– TBA, och det är med dem jag genomför mitt nästa projekt.

Vad har du för framtidsplaner?
– Först ha semester, det var väldigt, väldigt länge sen. I höst blir jag friare än under våren, kommer att fortsätta jobba med Adidas men som konsult. Sedan ska jag försöka bli ännu bättre på att förverkliga fler projekt med alla snillen jag känner runt om i världen, i arbetet med "U Should Know Better" -videon har vi inkluderat folk från London, Stockholm, Amsterdam och New York och det har varit grymt kul och givande!



Dela sidan: