Dela sidan:

2006 släcktes SD-Kurirens nätupplaga av dess internetleverantör på uppdrag av Utrikesdepartementet och Säkerhetspolisen. Detta sedan tidningen utlyst en tävling där läsarna uppmanades att göra nidteckningar av profeten Mohammed. Nu gör SD-Kuriren en nystart på nätet. I juni togs 24-åriga Paula Bieler in som chefredaktör med uppdraget att rekrytera medarbetare i medlemsskaran och samordna relanseringen.
Hon vet inte hur många som kommer att vara på plats i Stockholm när webben relanseras i höst.

– Vi är under upparbetning. Sajten kommer att ta upp nyheter kring vad som sker inom partiet och vara samhällsinriktad. Det är ett sätt för oss
att undvika missförstånd, säger Paula Bieler som tidigare nämnts som kandidat att ta över ordförandeposten i ungdomsförbundet SDU.

Upplever ni det som ett stort problem i dag?
– Det är väldigt vanligt att andra tar sig an uppdraget att vara tolkare av vår politik och vad SD tycker och tänker. Genom en egen kanal där partiet får en tydlig röst kan vi snabbt uppdatera när vi känner att information som sprids inte överensstämmer med verkligheten.

"Samtid & Framtid"
Redan under våren 2011 annonserade Sverigedemokraterna att man var i färd med att bygga upp den partiägda, digitala veckotidningen "Samtid
& Framtid". SD:s tidigare rättspolitiske talesman Erik Almqvist var från start en nyckelperson för uppbyggnaden av "Samtid & Framtid". I samband med hans sorti från partiet kring årsskiftet berättade partisekreteraren Björn Söder att Erik Almqvist kommer att fortsätta sitt arbete med att utveckla webbtidningens infrastruktur som fristående konsult. Partiets pressansvarige Martin Kinnunen, som också sitter i styrelsen för bolaget "Samtid och Framtid", är förtegen kring projektet. Trots att partiet redan i mars gick ut med att man vill värva reportrar till satsningen som är "bekväma" med den socialkonservativa profilen vill han inte berätta om hur många som har rekryterats.

– Vi vill starta en presstödsberättigad nättidning med socialkonservativ
profil och värdegrund, mer vill jag inte säga, säger Martin Kinnunen.

Varför är det så känsligt att kommentera projektet och hur många som har värvats till satsningen?
– Vi är ett skede där allt inte är klart. Vi vet inte exakt hur "Samtid & Framtid" kommer se ut eller hur många som kommer att vara involverade när den lanseras i höst.



Dela sidan: