Dela sidan:

Ung Cancer arbetar med unga vuxna som har diagnostiserats med cancer samt för deras anhöriga.

Samarbetet mellan Jönköpingsbyrån NY, Göteborgsbyrån S&Ø och Ung Cancer inleddes under våren.

Idag, onsdag, kör man igång kampanjen Kolla Pungen, vars syfte är att i samband med Almedalsveckan synliggöra Ung Cancers arbete:
– Samarbetet mellan S&Ø och Ung Cancer initierades för ett drygt år sedan och har förutom kampanjen Kolla Pungen resulterat i informationsmaterial och t-shirt-tryck för konceptet Fuck Cancer. För att nå målgruppen använder vi design och attityd som en brygga för att normalisera de här ofta känsliga samtalsämnena, säger Jens Østgaard, vd på S&Ø i en kommentar.

– Att kolla sin pung lite då och då är ett enkelt sätt att kontrollera att allt står rätt till. Ju tidigare man upptäcker eventuella förändringar i testiklarna – och ju förr man kontaktar vården – desto bättre blir förutsättningarna för framtida behandling, säger Jonatan Olsson, projektledare på NY i en kommentar.

Unga drabbas också av cancer, men är ofta en förbisedd åldersgrupp, enligt Johanna Stjärnfeldt, projektledare för kampanjen:
– När vi talar om cancerpatienter fokuserar vi ofta på barn eller äldre människor – inte 21-åringar som är på väg ut i livet, säger hon.

Kampen syftar till att sprida lättillgänglig och attraktiv information om testikelcancer med alltifrån hur man själv kan undersöka pungen och upptäcka symptom till var man söker hjälp och hur processen ser ut om man har oturen att drabbas av just testikelcancer.

Ung Cancer vill även passa att lyfta frågor som varför män söker vård i mindre utsträckning än kvinnor och varför det är så tabubelagt hos män att prata om känslor och sjukdomar:
– Ung Cancers arbete och engagemang högg tag i oss direkt och vi ville bidra på något sätt. Kommunikation är ju vad vi sysslar med, säger Jesper Källgård, web director på NY.

NY är en reklam- och webbyrå i Jönköping.



Dela sidan: