Dela sidan:

Pr-konsulterna är Almedalsveckans mest givna besökare. De hjälper kunder med kontakter och evenemang, de knyter kontakter för kommande uppdrag. I dialog med pr-konsulter har Resumé gjort en beräkning av pr-byråernas intäkter under veckan.

Intäktskällorna:
• De hjälper till med evenemang under veckan. För ett större seminarium kan en byrå fakturera 30 000–40 000 kronor.
• Lika viktigt är att ordna kontaktmöten där byråernas kunder får träffa beslutsfattare i Almedalen. Även om uppdragen inte är hemliga utspelas de nästan alltid i avskildhet. För ett kontaktpaket kan byrån fakturera minst 40 000 kronor.
• Mest intäkter kommer från prbyråernas deltagande i förberedelser. Här kan paketet se väldigt olika ut och deras ersättning variera, från 20 000 upp till 100 000 kronor.

Dyrt? Knappast, de större pr-byråerna har ofta fasta uppdrag åt stora företag med "löpande bevakning" där de fakturerar 50 000–75 000 kronor i arvode per månad. Händer något kommer de genast upp i större summor, i akut kris handlar det om miljonbelopp.

Med de här intäkterna kommer prbranschen enligt Resumés uppskattning upp i minst 35 miljoner i intäkter under veckan, vilket gör dem till en av Almedalens stora vinnare.

Och det är en verklig tillväxtbransch. Den svenska pr-marknaden har ökat med 700 procent de senaste 20 åren. Det visar en avhandlingen "Legitimity for Sale" som företagsekonomen Anna Tyllström lagt fram vid Uppsala universitet.

– PRr-branschen har konstant fått större legitimitet. Branschen har organiserat sig och arbetsmetoderna har blivit tydligare. Detta märks också i form av de högprofilindivider som har sällat sig till pr-byråerna på senare år. Även journalister som jag har intervjuat vittnar om högre professionalitet, säger Anna Tyllström.

Men pr- och lobbykonsulternas syften ifrågasätts fortfarande.
– Det största legitimitetsproblemet ligger i tjänstens utformning; att vissa delar av tjänsterna kräver anonymitet och dolda agendor. pr-branschen har blivit öppnare och mer professionell men så länge tjänsterna innehåller element av dolda processer så kommer produkten vara "suddig" och otydlig för gemene man. Och suddiga produkter har svårt att få legitimitet, på alla marknader.

Anna Tyllström bedömer att det i dag finns en hygglig balans i rollerna mellan medier och pr-konsulter:
– Men det finns ett "sovande stigma", där PR-konsulterna anklagas för att vara omoraliska köpta händer, och det blossar upp med jämna mellanrum.



Dela sidan: