Dela sidan:

Enligt TNS Sifo:s rapport ORVESTO Konsument skiljer sig inte svenskarna nämnvärt när det gäller valet av bil. Volvo dominerar stort bland alla politiska tillhörigheter. Skillnaderna ligger snarare i vilka som alls äger en bil.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har tittat på hur olika konsumentbeteenden och varumärkesval är relaterat till svenskarnas politiska åsikter.

När det kommer till valet av bil är svenskarna väldigt homogena, näst efter Volvo är det Volkswagen som gäller − och även här visar det sig att man väljer bil oavsett partitillhörighet.

− Däremot är det tydliga skillnader i vilka grupper som äger en bil över huvud taget. Det är 50 procent vanligare med bilägande hos moderater, centerpartister och sverigedemokrater än hos miljöpartister och vänsterpartister, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer.

Rangordningen bland bilmärkenas popularitet ser ungefär lika dan ut oavsett partitillhörighet, men med några partispecifika skillnader.

Kristdemokrater och vänsterpartister föredrar till exempel Saab över Volkswagen och sverigedemokrater rattar hellre Ford än Toyota. Men Volvo är ohotat i topp oavsett vilka politiska sympatier de tillfrågade haft. 



Dela sidan: