Dela sidan:

Ljudduschar är riktade ljud som går att rikta till en enskild plats. Tekniken har förut använts av den amerikanska armén för att lura fiender med ljud av trupprörelser. Det är amerikanaren Wood Norris som ligger bakom ljudduscharna och presenterade uppfinningen under Ted Talk. Även militären var från början skeptisk till uppfinningen och hånade den först för att senare inse dess fördelar.

Det är just förmågan att rikta ljudet till en enskild plats som lockar svenska matbutiker då det ses som ett effektivt sätt att påverka konsumenternas köpbeteende. Margareta Andersson på ljuddesignföretaget Lexter har gjort tester på både Ica och Coop menar att rätt ljud ökar försäljningen. I ett fall placerades en riktad högtalare vid en hylla med läsk under en vecka i fem olika butiker. Ljudet kom från en läsk som öppnades, isbitar som lades i ett glas och ljudet av dryck som hälls upp i glaset. Försäljningen av den aktuella läsken ökade med i genomsnitt 60 procent.

Teknologin har funnits tillgänglig i flera år men främst använts vid utställningar på museer som till exempel Etnografiska, Fotografiska och Magasin 3. Det är först nu som matbutiker börjar intressera sig för tekniken.

– Min förhoppning är att det kommer att vara ett inslag som tillför kunden något. Och fördelen är att jag som kund kan välja om vill ha ljudet eller inte. Om jag inte vill ha ljudet, kan gå en halvmeter åt sidan och så är det borta, säger Margareta Andersson till Svenska Dagbladet.


Dela sidan: