Dela sidan:

I förra veckan gick Kings film för Ica ut i etern. Filmen som marknadsför att kräftsäsongen har börjat visar först Ica-gänget under en kräftskiva. I slutet av sekvensen diskuterar man hur "konstiga matvanor" man har i Kina, när det går upp för alla att delar av befolkningen äter hund.

I nästa sekvens syns en grupp kineser under en "hundskiva" prata kring det konstiga med att svenskar suger på kräftor.

Reklamfilmen har väckt viss kritik. I dag skrev bloggportalen Finest chefredaktör Alexander Erwik om Kings reklamfilm på sin blogg:

"Nu är det dags att suga. På kräftorna. Nu börjar det. Ica tar första steget i denna folktradition genom att göra en reklamfilm som också suger, skriver Alexander Erwik och fortsätter:

"Om teamet bakom Icas reklamfilmer har så lite inspiration att de måste ägna sig åt trams, kanske de ska byta spår. Det ica gör är att befästa fördomar. I det här fallet att det är speciellt vanligt att äta hund i Kina. Suck."

Resumé ringer upp Kings copywriter Pontus Thorén som understryker att filmen har motsatt syfte:

– Vi gjorde filmen för att visa hur tokigt det kan bli när man drar slutsatser om ett helt folks matvanor utifrån en matträtt. Det är lika tokigt med kinesernas fördomar om svenskar som när svenskar generaliserar kring kineser, säger Pontus Thorén till Resumé.

Tror du inte att det finns en risk för att filmen kan tolkas som fördomsfull?
– Uppenbarligen går det att göra den tolkningen och alla har rätt till sin egen sanning. Det viktigaste är att vi är trygga i att vårt syfte och budskap är tydligt och merparten av tittarna har inte tolkat filmen som fördomsfull, säger Pontus Thorén och fortsätter:

– Vi har fått mycket respons på filmen, det är förstås kul. Fast vi har aldrig som syfte att vara konfrontativa. Bland annat har en grupp hundvänner hört av sig och menar att man aldrig får skämta om att hundar kan bli mat.



Dela sidan: