Dela sidan:

100-wattaren. Sveriges Annonsörers årliga reklamtävling sedan 1990, arrangeras tillsammans med Sveriges Kommunikationsbyråer. Här tävlar runt 200 tävlingsbidrag varje år som har chansen att vinna någon av de tre valörerna 50, 75 eller 100 watt.

Tidigare har flera reklamcase haft chans att vinna samma valör – så blir det inte i år. Endast 18 stycken priser delas ut, mot 31 stycken 2012. Enligt Jannice Borekull, chef utbildningar och event på Sveriges Annonsörer, vill man öka värdet på vinsterna.

– 100-wattaren ska varje år premiera de som varit mest kreativa i att skapa reklam som fungerar. Tyvärr tenderar den här sortens tävlingar att med tiden växa ur sin kostym, i takt med att man vill belöna "allt och alla" och risken blir då att man urvattnar värdet av det man belönar. Vi har därför, likt sportens belöningssystem med guld, silver och brons, valt att begränsa antalet priser. Detta för att öka värdet och därmed statusen kring de utmärkelser som delas ut, säger Jannice Borekull.



Enligt henne medför färre priser mer tid och utrymme att hylla samtliga vinnare på 100-wattarens prisutdelning.

– Har man vunnit en 50- eller 75-wattare så ska man också få den uppmärksamhet man förtjänar. Därför kommer samtliga vinnare från och med i år att få komma upp på scenen och ta emot pris, säger Jannice Borekull.



Dela sidan: