Dela sidan:

Under tisdagen rapporterade Resumé om hur ICA:s reklamfilm för vecka 32 väckte irritation hos Finest chefredaktör Alexander Erwik. Bloggchefen ansåg att filmen spädde på fördomar mot kineser.

I Kings reklamfilm för ICA raljerar byrån med fördomarna kring kinesers matvanor. Som exempel tar man upp att hundar används som delikatess i den kinesiska provinsen Guangdong.

Nu anmäls filmen till Reklamombudsmannen (RO).

– Vi har fått in anmälningar hit till reklamombudsmannen. Ica kommer få möjlighet att yttra sig och sen blir det en fråga av ett prövningsärende. Reklamombudsmannens opinionsnämnd som är en nämnd sammansatt av näringslivet och även från konsumentsidan med en domare från Svea Hovrätt och sex ledamöter kommer avgöra ärendet, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman till Jönköpings-Posten.

På ICA:s Facebookssida har flera personer visat sin irritation över reklamfilmen som även uppmärksammats internationellt. Enligt Expressen har ett internationellt upprop mot ICA:s film påbörjats. Personer från Sydafrika, Indien, Brasilien och flera andra länder kräver nu att filmen stoppas.

ICA:s marknadsdirektör försvarar sig mot kritiken:

– Djur och omsorg är viktigt ICA. Här är intentionen den unika svenska traditionen att äta kräftor inte ett skämt för djuromsorgen. Vi beklagar och ber om ursäkt om ett antal personer uppfattar det på ett annat sätt, säger Håkan Sjöstrand marknadsdirektör på ICA-koncernen till Jönköpings-Posten.

 


Dela sidan: