Dela sidan:

Åtta nya byrå-vd:ar för New York och Nordamerika-marknaden.

Det är facit efter senaste tolv månadernas vd-turbulens – och mer förändringar är på gång, enligt Adweek.

Tidningen konstaterar att förutom pågående vd-jakt hos Havas-ägda Arnold samt en New York-chef för Havas Worldwide finns ytterligare fyra topp-positioner där man har nått olika långt i processen, enligt Adweek.

Mcgarrybown för exempelvis samtal kring en internationell position.

Publicis håller på med att utforma en plan för olika efterträdare och ska hitta en ersättare till Susan Gianinno, enligt källor till Adweek.

Chefen för Berlin Cameron United, Ewen Caremon, håller också på att leta efter en affärspartner i New York, medan Translations vd, Steve Stoute, intervjuar potentiella ordföranden, enligt Adweeks källor.

Tidningen menar också att den senaste rekryteringsvågen är en direkt följd av förändringar i toppen hos byråer som DDB, Havas, JWT, Mcann Erickson, Saatchi & Saatchi med flera.

Adweek hävdar att det är tuff konkurrens i kombination med jakt på nyskapande i en digital tid som skapar vd-turbulensen i byråvärlden.

En ytterligare förklaring är att ekonomin håller på att återhämta sig samtidigt som byråer har tappat toppförmågor till marknadsföringsjobb och teknikbolag som Google.

Personalneddragningar har också tvingat alla att göra mer med små resurser:
– Vi ser fortsatt press på alla våra verksamheter, säger Havas globale ordförande Andrew Benett, som tillfälligt ansvarar för New York-kontoret fram tills dess att man har lyckats hitta en ny chef.



Dela sidan: