Dela sidan:

– Med den första filmen ville vi visa på de värderingar som vi vill ska genomsyra den svenska kyrkan. Med den nya filmen vill vi tvärt om visa på konservativa och reaktionära värderingar som hotar att komma in i kyrkan, säger Vidar Aronsson, valgeneral på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU, i en kommentar.

SSU ser sin kyrkovalskampanj som en folkrörelsekampanj, som framförallt bygger på digitala kanaler – förutom filmen består kampanjen av Facebook-annonsering, digitala affischer och flyers.

SSU:s nya film består av illustrerade figurer som representerar rasism, homofobi och antifeminism, vilka porträtteras som Jimmie Åkesson, Vladimir Putin och Göran Hägglund.

– Karikatyrerna i filmen representerar de värderingar som vi inte vill ska få ta plats i Svenska kyrkan. Filmen är lite spetsig och kan säkert röra om. Men man ska komma ihåg att vår målgrupp är 16 - 24-åringar i första hand och därför ville vi använda humor och tydliga kontraster, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU i en kommentar.

Kyrkovalet sker den 15 september och alla som är 16 år eller äldre och är medlemmar i Svenska Kyrkan kan rösta.

Socialdemokraterna verkar för att den svenska kyrkan ska fortsätta sin utveckling mot en öppen och demokratisk folkkyrka – partiet har drivit igenom samkönade äktenskap och kvinnors möjlighet att bli präster.

SSU:s 10 000 medlemmar står för själva mobiliseringen och spridandet av kampanjen.

SSU har funnits sedan 1917.

Arbetsgrupp:
Koncept och idé: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU
Manus: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU
Bildmanus och animation: Katla Studios/Future Museum
Produktion: Katla Studio



Dela sidan: