Dela sidan:

Nu ska Melodikrysset i P4 – ett av Sveriges Radios mest populära program – bli ännu hetare. Enligt SR lyssnar 1,7 miljoner varje lördag när programledaren Anders Eldeman presenterar veckans kryss – och varje vecka skickar över 45 000 lyssnare in sina lösningar.

Reklambyrån Forsman & Bodenfors fick uppdraget av Sveriges Radio att göra programmet till en ännu kraftigare magnet. Konceptet som ska göra detta möjligt heter Melodikryssfabriken – en sajt där användarna kan sätta ihop sina egna melodikryss och lösa andras.

”Sajten är anpassad både för mobil och dator och med melodikryssen som skapas kan man utmana sina vänner via sociala medier – eller så skriver man ut kryssen på papper och använder som quiz på festen”, meddelar Sveriges Radio och F&B.

– Vi har skapat Melodikryssfabriken för att locka fler användare och lyssnare till  Melodikrysset och i förlängningen P4. Målgruppen är 30-49-åringar, säger Helen Hellströmer, kommunikationschef på Sveriges Radio.

Kampanjen komer att synas genom digital annonsering i mobiler, surfplattor och datorer genom bland annat Spotify, Tidningsnätet och Facebook.

– Det blir också en livebanner på feber.se, som innebär att målgruppen får svara på kryssfrågor live i annonsen, baserat på vad som sänds i P4 just då, säger Helen Hellströmer.

Den som skapar det mest spelade krysset i Melodikryssfabriken får göra ett riktigt melodikryss i P4 tillsammans med Anders Eldeman.

Arbetsgruppen på F&B:

Agnes Stenberg Schentz, AD
Ted Mellström, AD
Marcus Hägglöf, Copywriter
Pontus Levahn, Copywriter
Nicole van Rooij Ekström, produktionsledare
Maria Bergkvist, projektledare
Viktor Brittsjö, formgivare
Ellinor Bjarnolf, formgivare
Helena Wård, digital producent
Johan Wingård, interaktionsdesigner
Désirée Maurd, PR

Produktionsbolag: Aino



Dela sidan: