Dela sidan:

– Vi är mycket nöjda med att fler bidrag, fler reklamcase och framför allt flera nya byråer tillkommit i år, säger Jannice Borekull, chef för utbildningar och event på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

100-Wattaren belönar kreativ reklam som ger effekt.  Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer, vilka nu har fått in 97 byråer som slåss om pokalerna. Av dessa är 27 nya byråer.

Sveriges Annonsörer har visserligen minskat antalet pokaler från 31 till 18 pokaler i år, men tävlingsviljan har uppenbarligen inte påverkats negativt eftersom 97 byråer är rekord – förra året slogs 69 byråer om pokalerna.

Bidragen belönas av en jury som består av 60 personer från olika branschdiscipliner.

Juryn får naturligtvis fler bidrag att bedöma på grund av den ökade anstormningen.

– Men det handlar förstås inte bara om kvantitet. Förhoppningsvis har även kvaliteten på bidragen blivit bättre, men det återstår för juryn att avgöra, säger Jannice Borekull i en kommentar.

100-Wattaren har fått in totalt 185 bidrag, 163 unika case och 138 tävlande annonsörer (vilket är tolv fler än 2012).

Priserna delas ut i valörerna 50, 75 och 100 Watt.

Nomeringarna offentliggörs den 1 oktober i samband med den klassiska nomineringsvernissagen.

Vinnarna utses i samband med 100-Wattsfesten på Cirkus i Stockholm den 23 oktober.

100-Wattaren har funnits sedan 1990 och har sex kategorier: Konsument, Producent, Ideellt, Smart, Internationellt och Långsiktigt.



Dela sidan: