Dela sidan:

Mikael Karlsson uppger bland annat att han jobbar med marknadsundersökningar åt MMS. Han har också varit research manager på Aftonbladet samt arbetat med liknande frågor hos Microsoft och Eniro.

Han publicerar också KIA index varje vecka.

Henrik Hall driver bland annat Jönköpings undersökningsverkstad, juv.se och arbetar med Marknadsundersökningens Dag.

Duon har också skrivit på Resoner.nu.

– De flesta i undersökningssvängen vet vilka vi är, säger Mikael Karlsson.

Deras undersökning visar att en femtedel av annonserna på internet aldrig når sina tänkta mottagare:
– Annonsörerna borde djupdyka i frågan, göra fler studier samt se över dagens annonsmodell. Det är en jätteviktig fråga, säger Mikael Karlsson.

Han berättar att bakgrunden till studien inleddes med att han träffade ett mediebolag som förklarade att det största problemet hos yngre målgrupper är att man blockerar reklam i webbläsaren via verktyg som Adblocker.

Mikael Karlsson valde då att genomföra en miniundersökning i sin researchkrets.

Denna visade att 35 procent av 65 svarande använde reklamblockerare:
– Då tänkte jag att jag måste gräva vidare och valde att genomföra en större undersökning via Snabbasvar.se, säger Mikael Karlsson.

Han berättar att de båda haft Karlsson&Hall vilande under flera års tid och att han lade ut en temporär webbsida så sent som i natt inför att man skulle gå ut med undersökningen:
– Vi vill inte fokusera på vårt bolag, utan vi använde det bara som en plattform för att få ut budskapet. Vi ville snarare skapa en viktig diskussion runt frågan, säger Mikael Karlsson

Han har egentligen inget svar på hur annonsörerna ska göra för att användarna inte ska blockera reklamen, men berättar att en vän till honom slår på reklamen då han är inne på sin favoritsajt:
– Han läser den reklamen för att den är relevant. Så ytterst handlar det om att skapa relevant reklam för att användarna inte ska blockera den, säger Mikael Karlsson.

Snabbasvar.se har intervjuat en statistiskt säkerställd grupp i åldern 15-70 år.

Frågan som ställdes var: använder du en reklamblockerare (Adblocker) i din webbläsare?

Undersökningen visade också att män använder reklamblockerare i högre utsträckning – 29,5 procent gör det jämfört med 12,9 procent bland kvinnorna.

Ju yngre man är desto vanligare är det också att man stoppar reklamen – 38,8 procent gör det i åldersgruppen 15–22 år.

Adblock för Chromne uppger att man har över 15 miljoner användare.



Dela sidan: