Dela sidan:

– I dag fylls vårt offentliga rum av ett växande antal reklampelare, blinkande reklamskyltar och gigantiska vepor med underklädeskampanjer som skymmer fasaderna. Ett förbud mot utomhusreklam skulle dra ännu fler besökare till vår vackra stad. Det skulle ge ett budskap om en stad som prioriterar människornas plats i stadsrummet, säger Ann Mari Engel, ledamot i fullmäktige, i en kommentar.

Hon menar att det vore bättre om man satte upp offentlig konst i stället för att tapetsera staden med utomhusreklam.

Ann Mari Engel lyfter också fram Sao Paoli i Brasilien som ett föredöme – där har man förbjudit uthomsreklam sedan 2006.

Reaktionen på hennes motion har inte låtit vänta på sig.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson kallar förslaget ”Ytterst korkat.”
– Det är ett urbota dumt förslag och jag är övertygad om att de flesta stockholmare kommer att göra tummen ner. Och vad vore Times Square utan reklam? Tänk vad härligt med neonskyltar som lyser upp vårt mörka land i höstrusk och vintermörker, säger Anders Ericson.

Det finns bara ett problem. Ann Mari Engel driver frågan helt utan stöd från Vänsterpartiet från centralt håll.

– Det stämmer. Det är något som får stå för henne och som du får fråga henne om, säger Ted Bergdahl, kommunikationschef på Vänsterpartiet.

Hur ser du på att hon går ut och slår på stora trumman och vill skapa ett reklamfritt Stockholm när partiet från centralt håll inte driver frågan?
– Det är som sagt ett förslag från henne och då får du också fråga henne om sina bevekelsegrunder för det, men vi driver inte frågan från centralt håll, säger Ted Bergdahl.

Tycker du också att förslaget är korkat?
– Jag kan inte kommentera det, utan det är en politisk fråga och inget för oss på tjänstemannanivå.

Han berättar dock att partiet även från centralt håll har motionerat om reklamförbud, men det gäller ett förbud mot könsdiskriminerande reklam.



Dela sidan: