Dela sidan:

Wall Street Journal rapporterar att Twitter vill få ut ännu mer avkastning från sin förmåga att skapa snackisar online.

Twitters trendskapande hashtags har blivit ett vanligt marknadsföringsverktyg hos tv-bolagen, men nätverken har inte alltid betalat för förmånen utan kapitaliserat på Twitters kraft som ett fritt marknadsföringsverktyg.

Twitter har idag sju år på nacken och att få bolag att betala för publicitet är en viktig förändring från hur man tidigare har drivit bolaget, enligt Wall Street Journal.

Tidningen rapporterar också om att Twitter har närmat sig tv-nätverk och annonsörer i takt med att man har rullat ut mer sofistikerade marknadsföringsprodukter.

Wall Street Journal räknar med att nya partnerskap annonseras denna vecka i och med att Twitter möter medieindustrin i samband Advertising Week-konferensen i New York.

En av Twitters nyckelprodukter kallas Amplify, vilken gör att Twitter kan sälja reklamutrymme ihop med tv-bolag och andra mediebolag, enligt Wall Street Journal.

Amplify gör att tv-nätverk kan skicka små videosnuttar i realtid på Twitter. Videon sponsras av varumärket och såväl tv-nätverket som Twitter får sin del av kakan.

– Nu kan vi börja prata om hur vi kan göra pengar tillsammans och hur vi kan ge sponsorer spännande möjligheter genom att erbjuda en second screen-inriktning, säger Glenn Brown, chef på Twitter och tillika den som har pitchat Amplify till nätverken, till Wall Street Journal.

Twitter har fram tills nu endast utvecklas några få och enkla annonsprodukter, vilka också utgör dess huvudsakliga intäktskälla.

Ett sådant exempel är ”promoted tweet” vilka hamnar överst i feeden hos användaren. Ett annat exempel är ”promoted trend”, vilken gör att man hamnar överst på trendlistan.

Twitter avslöjade Amplify-produkten i våras och hade då ingått partnerskap med A&E Networks, BBC America och ESPN. CBS har ännu inte hoppat på tåget.

21st Century Fox har också anslutit sig, men har ännu inte gjort något större med Amplify.

Twitter har ansökt om börsnotering tidigare denna måndag.

Analysbolaget eMarketer beräknar att Twitter ska generera strax under en miljard dollar i globala intäkter under 2014, vilket kan jämföras med 583 miljoner dollar för det senaste räkenskapsåret, enligt Wall Street Journal.



Dela sidan: