Hanne Kjöllers har fått utstå mycket kritik för sitt sätt att hantera fakta i boken "En halv sanning är också en lögn" om hur journalister hanterar fakta.

Först var det krögaren Erik Videgård som Hanne Kjöller påstod ägde en bostadsrättslägenhet värd miljoner. I själva verket var han hyresgäst i en bostadsrättsförening.

Sedan var det Janne Josefsson som anklade Hanne Kjöller för att ha ryckt citat från honom helt ur sitt sammanhang.

Nu sällar sig författaren och journalisten Gellert Tamas till kritikerna i en debattartikel på Aftonbladet Kultur.

Hanne Kjöller hävdar i en ledare i från den 24 maj att påståendet, att Stockholmsförorten Husby legat i medieskugga innan kravallerna, är felaktigt. Till stöd för sin tes har hon gjort en sökning i arkivet Presstext som, under perioden 1 maj 2010 till 1 maj 2013, gav 1 176 artikelträffar på Husby, men bara 367 på det befolkningsmässigt jämnstora Bagarmossen.

Men Gellert Tamas skriver i sin artikel att om man granskar artiklarna om Husby så kan man se att Hanne Kjöller nöjt sig med att bara söka på ordet "Husby"  i arkivet. Bland de artiklarna finns alster som handlar om "Västra Husby utanför Söderköping (241 artiklar), Östra Husby utanför Norrköping (252 artiklar) och Husby-Rekarne utanför Eskilstuna (63 artiklar)". 

Hon har även fått med artiklar om människor som heter Husby i efternamn och en travhäst vid namn Husby Lynet.

"Antingen klarar Kjöller inte ens av den mest grundläggande sökningen i ett tidningsarkiv, eller så försöker hon medvetet vilseleda läsarna av Sveriges största morgontidning. Frågan är vilket av alternativen som är värst."

Och han avslutar sin artikel med:
"Till syvende och sist handlar det om hur länge till DN kan låta sig dras ner i det kjöllerska moraset. För om något lär vara ”obegripligt för läsarna” är det Kjöllers nästanrätt-journalistik där förväxlingar, på gränsen till journalistisk lyteskomik, blandas med grova faktafel och förfalskningar."