Å ena sidan DN-skribenten Hanne Kjöller som i sin färska bok "En halv sanning är också en lögn" pikant nog avslöjas med flera faktafel och ifrågasättanden. Kanske blev Kjöllers bok en post-modernistiskt metahappening när hon själv lyckas personifiera grundtesen i sin bok genom att just skriva boken på det sätt hon gjorde. Kjöller är upprörd över att journalister hårddrar fakta och till och med luras i sin journalistik. Ska hon säga!

Å andra sidan Miss Skinny-kuppen där det lovvärda initiativet att motverka ätstörningar sker genom en lögn och en fejklansering av ett nytt modemärke gjort för den RIKTIGT smala.

Åsikterna om Miss Skinny har haglat under veckan och kampanjen får utstå stark kritik (här och här).

Jag tycker Kings copy Linda Elers har en bra poäng i sin debattartikel publicerad på Resume.se:

”Som privatperson känner jag att eftersmaken är bitter. Jag kommer nog att akta mig för att i framtiden bli berörd, upprörd eller engagerad av något alls. Ingen tycker om att bli lurad, och hur ska jag kunna veta att det inte är ännu ett pr-jippo?”

Kretörsduon på Shout Pontus Caresten och Calle Österberg har svar på tal:

"Frisk & Fri har en minimal marknadsföringsbudget. Det är inte lätt att nå ut med sitt budskap för en så liten förening (vi hade bara råd med en ynklig reklamtavla). Därför valde vi provokation".

Minimal marknadsföringsbudget?

Hur tror Pontus Caresten och Calle Österberg att det är för alla andra? Företag och föreningar som helt saknar budget men ändå måste göra sitt bästa för att lyckas nå ut med sina tjänster, initiativ och produkter.

Inte kan man väl gå omkring och luras för det? Jag är verkligen ingen Moder Teresa men om Linda Elers tillexempel känner att hon kommer akta sig för att bli berörd så är väl det ett rätt högt pris att behöva betala?

I vågskälen för Miss Skinny ligger dessutom unga människor som riskerar att hamna i en fruktansvärd sjukdom utan att förstå ironin i kommunikationen.

Jag ska syna bluffen Miss Skinny och jag ska göra det tydligt. Det Pontus Caresten och Calle Österberg skriver är skitsnack. Det enda de vill göra är att vinna reklampriser. Jag är övertygad om att de är bättre kreatörer än att lögnen är det bästa de kan komma dragandes med när en kund har en minimal marknadsföringsbudget. Om inte är det dags att omskola sig.

Kreatörsduon inlägg avslutas med:

”Det tog emot att skriva copyn till Miss Skinny, det ska sägas. När vi skrev manifestet som avslutas med ”We say bye bye to normal. Say hello to Miss Skinny.” skämdes vi naturligtvis. Men den här gången tror vi att ändamålen helgar medlen”.

Ni hade kunnat strunta i det. Än viktigare lyckas det då?

Vi pratar hittills bara om lögnen. Inte om det viktiga ämnet i sig.

Igår hade Miss Skinny presskonferens på Berns. Vilka garantier ges på att ljugandet inte fortsätter? Hur begär ni att någon ska kunna lita på den som tidigare farit med osanning?

Ändamålen helgar medlen?

Föreslår att ni tar fram en mall för exakt när detta inträffar och är ok. Gärna tillsammans med Hanne Kjöller som vill så väl men tyvärr trampade fel.

Jag hävdar att det enbart är mottagaren som kan avgöra om ändamålen helgar medlen. Om inte tenderar det nämligen att ske helt okritiskt.

Jag vet inte hur du känner men jag gillar inte heller att bli lurad.

Och apropå att luras. Sen kom Åkestam Holst Posten-reklam där statistik förvrängs och sedan nedläggningen av Studio Total (länk). Byrån som tidigare mycket framgångsrikt förvrängt sanningen. Vad är sant nu?

Mitt i alltihopa kommer jag att tänka på vårt initiativ #baramänniska. Just nu ska Hanne Kjöller befinna sig på bokmässan i Göteborg. Istället för att njuta av den nya boken så får hon löpa gatlopp. I nyhetstexterna kan man dessutom konstatera att hon varit på minst en begravning den senaste tiden. Hanne Kjöller kan vara en jävligt elak och jobbig skribent. Hon har skrivit ned en massa människor på ett tveksamt eller direkt felaktivt sätt i sin nya bok.

Mitt i all ilska som riktas mot henne så tänk på att hon också bara är människa. Som gärna ville ge ut en bok och vara duktig. Det blev fel. Sånt händer. Det viktigaste är att behålla proportionerna.

Så vad ska hända nu? Här är mitt förslag:

Hanne Kjöller drar tillbaka sin bok. Enda som är rätt och riktigt eftersom det finns fel i den. Sedan kan vi ta ett större snack om hur böcker ska kontrolleras.

Miss Skinny-killarna lär sig en läxa och slutar trixa med sanningen. Tänk på att unga människor med komplex är sköra och inte ska användas för reklamupptåg. Jag hjälper er gärna att samla in pengar till ert viktiga ändamål. Mejla: claes.defaire@resume.se

#nofilterweek tar slut idag. Kanske kan vi fortsätta vara lite mindre filter på sociala medier varje dag framöver. För mig har det varit en nyttig övning i alla fall.

Idag fyller jag 35 år. Kan ju ingen människa tro.