Dela sidan:

Lottie Knutson har inte bara upplevt resandet i vuxen ålder, familjen flyttade runt under hennes uppväxt – alltifrån Stockholm, Skåne och Småland till Argentina.

– Som vuxen kan man ha en fördel i att ha sina rötter lite här och var, men som barn uppstod en jobbig känsla när föräldrarna samlade oss och sade ”vi har något viktigt som vi måste prata om”, säger hon.

Lottie Knutson tillhörde det klassiska exemplet på en person som redan i
unga år ville bli journalist. Kamratposten var hennes husbibel och hon gjorde sin egen variant på den.

– Det fina var att jag själv hittade på alla insändare, reportage och artiklar. Fantasin flödade i takt med pennan och färgburken, jag blev själv överraskad över alla fantastiska insändare som dök upp i tidningen, haha, säger Lottie Knutson.

Hon läste fransk litteratur och statsvetenskap i Paris samt teatervetenskap på Stockholms universitet.

Lottie Knutson kom in på Journalisthögskolan 1987 efter en kort sejour på Handels.

Hon frilansade visserligen efter utbildningen och hade också ett vikariat på Svenska Dagbladet, men efter att ha börjat jobba på SAS koncerninformationsavdelning - Inside SAS – insåg hon att det var dags att lämna tillbaka presskortet och lämna journalistförbundet.

– Jag gjorde ett medvetet val att bli informatör. Det gick ju inte att arbeta med en interntidning och samtidigt vara journalist.

Hon var inne på SAS under ”guld-Jannes” dagar och det var högt i tak.

SAS Inside hade direkta order att bedriva en självständig journalistik i förhållande till bolaget och tidningen hade också journalistutbildade skribenter från Sverige, Norge och Danmark.

I takt med att SAS vinst sjönk så sjönk också takhöjden, vilket är helt naturligt för en intern kanal, resonerar Lottie Knutson.

Hon har idag varit 19 år på Fritidsresor och utsågs nyligen till Årets
Kommunikatör i Aalunds PR-barometer, som mäter journalisters uppfattningar kring företag inom svenskt näringsliv.

– Jag var aldrig någon Jan Guillou, utan var mer intresserad av det publicistiska uttrycket och formen, säger Lottie Knutson.

Lottie Knutson blev rikskändis i samband med hanteringen av Tsunami-katastrofen för snart tio år sedan där uppemot 300 000 människor miste livet.

Vad gör dig till en bra kommunikatör?
– Det är alltid svårt att bedöma sig själv utifrån, men ytterst tror jag ändå att det handlar om att ha ett opretentiöst synsätt och vara genuint intresserad av affären. Det faller lätt platt om man bara använder en massa fina ord. Någonstans tar ju alla Powerpoints slut, säger Lottie Knutson.

Hon tycker också att det är intressant att just journalister har bedömt henne eftersom hon numera inte har så mycket kontakt med dem själv i sitt dagliga arbete.

– Mitt jobb har mer och mer utvecklats mot att leda långsiktigt och agera inom den koncern vi ingår i. Dessförutom brinner jag för utveckling av online content, vilket ger väldigt mycket energi.

Lottie Knutson menar att det handlar om att förstå sin roll och vara trygg
i den.
– Det krävs engagemang i verksamheten, kunna branschen och förstå dess mekanismer. Det är det enda råd jag kan ge andra: fokusera på affärsbehoven och verksamheten, vilket också skulle vara inriktningen om jag bytte uppdragsgivare, säger Lottie Knutson.

Det råder nog ingen brist på erbjudanden precis.

Lottie Knutsson sitter redan i H&M:s styrelse och fick även en styrelsepost hos Stena Line för ett par veckor sedan.

Hon är också aktuell som gästtalare på Content Day.

– Att ge några exempel ur onlinevardagen på Content Day faller sig naturligt eftersom jag till vardags framförallt arbetar med att utveckla online-innehåll. Jag var tidigt ute att vurma för rörlig bild, det var ganska ensamt i början, säger Lottie Knutson.

Hon tycker att företagets onlinenärvaro, koncentrerat startsidan, speglar hur ett varumärke mår eller uppfattas.

– Det finns ett uttryck som säger att ögonen är själens spegel. I dag är onlinenärvaron varumärkets spegel. Och därför behövs content som på olika sätt speglar vad du står för, säger Lottie Knutson.

Hon menar också att sociala medier ställer krav på en inspirerande och mindre redovisande kommunikation.

– Det var just därför som vi gjorde 25 program av Lotties Värld. Man måste hela tiden utveckla nya format som speglar vad du står för. Det är intressant att se hur många varumärken som har flyttat över till mediehustanken, inklusive rörligt som har blivit jättestort, säger Lottie Knutson.

Hon berättar också att även om hon har lämnat journalistvärlden bakom så blir hon alltid extra varm i hjärtat när hon tänker på SvD.

– Jag och Mats Knutson arbetade båda på SvD. Jag var egentligen förlovad med en fransk kille, men han raggade mer eller mindre upp mig och sedan kändes inte den franske killen så intressant längre, säger Lottie Knutson.

Hans adelsmärke är ändå politisk journalistisk. Det är lite lustigt att ni blev ihop med tanke på det?
– Jo, och jag har medvetet hållit mig undan alla Public Affairs-frågor i
och med det, säger Lottie Knutson.

Men vad talar ni om vid frukostbordet?
– Ja, vi brukar inleda med en halvtimmes genomgång av det dagspolitiska
läget och dagens nationalekonomiska agenda, haha. Nej, men skämt åsido, det är nog många lobbyister som hade velat ta min plats vid frukostbordet, säger Lottie Knutson.

Du går ändå inte igång på ett tungt avslöjande från exempelvis Uppdrag Granskning – jag menar med tanke på att du en gång i tiden ville bli journalist?

– Man kan såklart vara upprörd och tycka att både journalister och tabloider är hemska, men man kan också bara konstatera att journalister och kommunikatörer har helt olika roller, säger Lottie Knutson.

Hon tar bland annat upp Aftonbladets långa serie med olika charterskandaler.
– Uppenbarligen får Aftonbladet klick på det och så är det bra med det. Sedan handlar det mer om att fundera över vad det innebär för det egna bolaget, säger Lottie Knutson.

Hon är lite förvånad över att reklamvärlden ganska nyligen har börjat prata så mycket om storytelling.
– Det är en självklarhet för alla med journalistisk bakgrund, säger Lottie Knutson.

Har du något intresse av att ge dig på en politisk karriär?
– Nej, jag blev aldrig utrikesminister och tack och lov för Sverige för detta. Jag själv och många med mig går ofta och drömmer om semestrar. Så jag går mer igång på att vara en semesterleverantör, säger Lottie Knutson.



Dela sidan: