Dela sidan:

I tio års tid var radioprogrammet Klingan söndagsräddningen för alla som vare sig pallade den ungdomligt uppskruvade tonen i P3 eller den sömnigt sakrala radiogudstjänsten i P1.

Klockan 11 varje söndag i P2 lotsade Lennart Wretlind lyssnarna genom en musikalisk labyrint där amerikanska singer/songwriters samsades med storbandsjazz från 50-talets Kongo, bollywoodrock, folkmusik från Bali eller Lou Reed sjungandes piratsånger.

Och vad man än tyckte om musiken så kunde man vara säker på att bli överraskad. Och fascinerad.

Men i och med att Lennart Wretlind gick i pension, så valde P2-ledningen att lägga ner Klingan, trots att det hade flest lyssnare av alla kanalens program.

– Jag hade gärna fortsatt, säger han. Ledningen kom faktiskt med ett förslag att vi skulle slå ihop Klingan med två andra program till ett tre-timmars musikblock, men jag kände att det skulle bli alldeles för konstigt, så jag tackade nej.

I stället började han fundera över en ny idé – att göra sina radioprogram på Spotify.

– Att göra en musikpod gick ju inte, förklarar han. Det skulle bli väldigt jobbigt att hantera rättigheterna. Men på Spotify hanteras rättigheterna automatiskt. Då skulle jag kunna koncentrera mig på att välja musik och göra program.

Via skivbutiken Pet Sounds kom Lennart Wretlind i kontakt med Paul Sonkamble som har titeln Head of Innovation and Insight på Parlophone Music.

– Jag hann berätta om min idé i sjutton sekunder, sedan avbröt han mig och sa "vi kör".

Lennart registrerades via Parlophone som artist på Spotify och sedan var det bara att sätta igång. Varje vecka sätter han nu samman en spellista under namnet "Wretlinds värld", vartannat spår är hans prator och vart annat musiken.

Och pengar får han precis som alla andra artister på Spotify utifrån hur många som lyssnar på hans prator.

– På det viset får jag samma betalning som Lady Gaga, säger han.  Per klick, alltså. Än så länge ger det inte så mycket pengar, men det är väl så det är när man är pionjär.

I och med att Spotify inte är tänkt för att användas så som Lennart Wretlind gör, blir det knöligt ibland. Det är lite besvärligt att hitta till hans spellistor och om man söker på hans namn får man bara upp hans prator. Men om man letar upp hans namn och följer honom på Spotify så hittar man de kompletta listorna.

– Sedan får man ju inte, som en kompis till mig, ha shufflefunktionen på för då blir allt en obegriplig röra, säger Lennart Wretlind.

Men när man väl hittat rätt är det bara att kliva in i den musikaliska värld som nu gett Lennart Wretlind Stora Radiopriset för tredje gången.

Han har varit med och förnyat sättet att göra radio åtskilliga gånger under sin karriär. Bland annat gjorde han tillsammans med Kjell Alinge Eldorado på 80-talet. Han startade också en av de första renodlade webbradiokanalerna i Sveriges Radios regi.

Karriären började redan 1962 då han vikarierade som topplistepresentatör i programmet Pop 62. Men det var i och med att han bodde i Paolo Alto 1967 som hans musikintresse tog riktig fart. Därifrån gjorde han inslag som skickades hem till Sverige.

– Det var väldigt enkelt att få tillgång till artister på den tiden, säger han. När jag skulle intervjua The Doors så var det bara att kliva in bakom scenen och presentera sig. Man behövde inte gå genom agenter och pressfolk.

Han har gjort en del väldigt populära intervjuer genom åren. Han har träffat Jimi Hendrix och Janis Joplin, Patti Smith, Frank Zappa och dessutom gjort den första radiointervjun med Ulf Lundell.

– En av mina favoritintervjuer är en totalt misslyckad grej jag gjorde med Leonard Cohen, berättar han. Det var i en studio i Nashville när hans platta Songs of Love and Hate spelades in. När vi satte oss ner sa Cohen, mycket vänligt: "Jag har inget att säga, men du kan prata med min gitarrist, så kan jag spela orgel i bakgrunden". Det blev absurt på ett väldigt kul sätt. Och efteråt skjutsade Cohen oss hem i sin vita jeep. Det är nog bara han som kan göra något sådant utan att verka divig.

Att Lennart Wretlind är väldigt förtjust i dagens teknik som gjort i stort sett all musik är tillgänglig går inte att ta miste på. Han liknar det vid en höstack med väldigt många fina nålar i. Och i hans värld är alla sätt att sprida musik på bra.

– Reklam är till exempel ett fantastiskt sätt för människor att upptäcka musik, säger han. En av mina favoriter är en reklamfilm för Heineken som Fredrik Bond gjort. Huvudpersonerna i den dansar loss till en fantastisk bollywoodlåt i en oemotståndlig scen. Sånt är jag väldigt förtjust i.

Han har själv också nosat på reklamvärlden genom Göran Åkestam på Åkestam Holst.

– Jag har hjälpt honom med pitcher på ett mycket minimalistiskt sätt, berättar Lennart Wretlind. Han gav mig ett manus att läsa in som handlade om vad Åkestam Holst ville åstadkomma med Proffice och så spelade han upp det för dem på en bergsprängare. Det var allt. Min röst, Göran Åkestams manus och inget mer. Men de fick Proffice. Och sedan har vi gjort så där ett par gånger till med Carlsberg och Bob Saft. Det fungerar förvånansvärt bra.

Det inte bara Göran Åkestam som insett värdet av Lennart Wretlinds intima mjuka röst. Han har fått göra en hel del prator genom åren i olika sammanhang.

– Jag gillar att göra sådant där, säger han. Och nu har jag ju dessutom tid att göra dem. 


Wretlinds värld kan du lyssna på här

eller

via Pet Sounds hemsida


Här kan du se Lennart intervjua Polarprisvinnaren Patti Smith 1977

Här nedan finns Lennarts mycket spridda intervju med Janis Joplin. Under den ligger Fredrik Bonds Heinekenreklam. 


Dela sidan: