Dela sidan:

– Ju mer man gräver i det desto mer olika förstår man att vi är, säger Jette Nejstgaard, som grundade Lowe Friends 1996 och är såväl byråns partner som dess vd.

LoweFriends har bland annat Orkla-koncernen som storkund. En annan kund är Pierre Robert, som säljer underkläder till kvinnor i detaljhandeln. En tredje är Lilleborg, som är stora inom tvättmedel.

LoweFriends har satsat hårt på kommunikation riktad till olika kön under de senaste tre åren och har dragit en rad intressanta erfarenheter från det.

En sådan är att Skandinavien och Europa har mycket kvar att lära i förhållande till USA.

– Det finns en amerikansk författare som säger att om världen bestod av män så skulle världen bestå av business-folk, medan den skulle bestå av konsumenter om världen var full av kvinnor. De som inser dessa skillnader mellan könen får ett försprång gentemot andra, säger Jette Nejstgaard.

LoweFriends utökar nu sin satsning på området och siktar in sig på den svenska marknaden. 

LoweFriends drar igång &Friends Communication med Bodil Czarnecki, som nyligen lämnade Shout som affärsutvecklare.

Jette Nejstgaard och Bodil Szarnecki sprang på varandra för två år sedan i samband med en konferens i USA om kommunikation till just kvinnor. 

Byråns målsättning är att nå en omsättning på 10-15 miljoner danska kronor under det första verksamhetsåret.

– Vi tror verkligen på det här konceptet så vi har tid att vänta om det skulle ta längre tid än så, säger Jette Nejstgaard.

Hon berättar att LoweFriends har ambitioner att verka inom hela Norden, men att det gäller att hitta rätt personer för att driva byråer i de övriga nordiska länderna. Något som man alltså anser sig ha funnit i Bodil Czarnecki när det gäller just den svenska marknaden.

Jette Nejstgaard delar ägarskapet av byrån ihop med just Bodil Czarnecki, som också blir vd för &Friends Communication.

– Kvinnor kommer allt starkare inom en rad områden. Förut sade man exempelvis farbror doktorn, men idag är det många kvinnor som är läkare, säger Bodil Czarnecki.

Byrån har klart med ett par kunder trots att man knappt har dragit igång ännu – en sådan är Bräcke Diakoni en annan ett mindre konfektionsbolag.

Tanken är också att byrån ska kunna driva projekt för LoweFriends kunder.
– Vi har fler kunder på ingång, vilket kan jag inte berätta om ännu, säger Bodil Czarnecki.

Hon är helt övertygad om att man måste arbeta med anpassad kommunikation utifrån vilket kön man vill nå.

– Kvinnor säger vi i stället för jag och är mer intresserade av familjelivet. Sedan ska man inte dra alla över en kam, utan det finns naturligtvis olikheter mellan grupper och åldrar. Vi är också noga med att inte lägga någon värdering i manligt och kvinnligt. Inget är bättre än det andra – bara olika, säger Bodil Czarnecki.

Hon ser fram emot samarbetet med LoweFriends.
– Det här är en stor möjlighet för mig att starta på en högre nivå och med mer resurser än om jag hade startat upp en sådan här byrå på egen hand, säger hon.

Bodil Czarnecki uppger bland annat att forskning visar att en man gärna kan hitta vilka bilar ett par ska välja mellan, men att det ofta är kvinnan som fäller det slutgitiga avgörandet.
– Det sista beslutet är ju ändå det som är det viktigaste, säger Bodil Czarnecki.

Jette Nejstgaard fyller i.
– Det här är större än den samlade ekonomin i BRIK-länderna, Brasilien, Ryssland, Indien och Kina, eller hela Internet. Det är en megatrend, säger hon.



Dela sidan: