Dela sidan:

I veckan berättade Resumé om hur Volontaire rodde hem JC Company som kund trots att man nobbat deras erbjudande om idépitch. Volontaire bjöd istället in kunden till diskussion om byrån metodik, varpå JC Company hade gjort sitt byråval.

– Det här är definitivt ett bevis på att pitchrekommendationerna har fått större inflytande. Det visar att det är fler byråer som säger nej till kreativa pitcher, säger Max Apéria byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer till Resumé.

Max Apéria understryker att Volontaire är en byrå förhållande stark position och bra rykte. Det är svårare för mindre aktörer att säga nej till så kallade idépitcher.

– Nu har har byråerna för första gången stärkts upp med egna rekommendationer. Ett aktuellt exempel på när en byrå sagt ifrån är ett fall i Blekinge. Här har en mindre byrå överklagat ett uppdrag för Marina muséerna värt 200.000 kronor per år.

Gör de nya rekommendationerna att ni byråvalskonsulter går miste om uppdrag?
– Så kanske det är. Men det viktigaste är att kunderna ska hitta rätt byrå.

Trots att Max Apéria går miste om potentiella uppdrag ser han stora fördelar med de nya rekommendationerna:

– En upphandling handlar om förtroende. I JC Companys fall kände de förmodligen redan till vad Volontaire gjort innan ochenligt pressreleasen fick de ytterligare förtroende för byrån när de fick höra om byråns metodik närmare, säger Max Apéria och fortsätter:

– Vi vet att vi inte kommer att kunna ha en nollvision kring idépitcher, men vår ambition är att reducera antalet.



Dela sidan: